Ciśnienie w oponach ciężarowych Euromaster

Jaki jest prawidłowy poziom ciśnienia w oponach ciężarowych?

Kontrola poziomu ciśnienia w oponach ciężarowych ma kluczowe znaczenie dla ich żywotności i przebiegu. Co więcej, ma on wpływ na zużycie paliwa i bezpieczeństwo innych uczestników ruchu drogowego oraz przewożonego towaru. Z tego artykułu dowiesz się:

  • Dlaczego z opon uchodzi powietrze?

  • Co to znaczy prawidłowe ciśnienie w kołach ciężarowych?

  • Jak poprawnie sprawdzać poziom ciśnienia w oponach ciężarowych?

  • Kiedy sprawdzać poziom ciśnienia w oponach ciężarowych?

  • Jak zaniżone ciśnienie wpływa na oponę?

  • Czy we flocie pojazdów ciężarowych regularnie jest kontrolowany poziom ciśnienia?

 

Ciśnienie w oponach ciężarowych

Dlaczego z opon uchodzi powietrze?

Cząsteczki gazu, jakie znajdują się w napompowanej oponie, są na tyle małe, że z łatwością prześlizgują się przez wszelkie nieszczelności, dlatego przyczyn spadku ciśnienia w oponach jest wiele.

Pierwszą są nierówności na styku opony ciężarowej z felgą. Te powierzchnie nigdy nie będą idealnie do siebie przylegać, dlatego obserwowany jest samoczynny spadek ciśnienia w oponach ciężarowych. Prawidłowy montaż, czyli dokładnie oczyszczenie (np. skorodowanej) krawędzi felgi i zastosowanie pasty monterskiej sprawia, że proces spadku powietrza jest znacząco zahamowany.

Drugą przyczyną może być nieszczelny zawór lub nieszczelność pomiędzy nim a felgą – tu radą jest wymiana zaworu.

Trzecim powodem są wszelkie uszkodzenia mechaniczne, gdy struktura opony zostaje przerwana np. przez rozcięcie lub przebicie. W tym przypadku, w zależności od rodzaju uszkodzenia, oponę można naprawić lub trzeba wymienić na nową.

Prawidłowe ciśnienie w oponach ciężarowych

Nie ma jednej wartości, która określałaby prawidłowy poziom ciśnienia we wszystkich oponach ciężarowych. Dlatego producenci opon stworzyli tzw. tabele ciśnień, w których w zależności od: rozmiaru, rzeźby bieżnika, pozycji na osi oraz specyfiki pojazdu, czyli jego użytkowania czy obciążenia, prawidłowe ciśnienie ma od 5,5 do 9 bara.

Dla przykładu zalecany poziom ciśnienia przez producenta dla opon Michelin w rozmiarze 315/80R22,5 156/150L do ciągnika w standardowej konfiguracji 4x2 - na przednich kołach powinien wynosić 8,0 bar, natomiast na tylnych 7,0 bar.

Co ciekawe, wartości te mogą się zmienić, jeśli opony są używane w warunkach niestandardowych. Wówczas poziom ciśnienia w oponach powinien zostać dobrany przez wykwalifikowanego specjalistę na podstawie obciążenia, prędkości i warunków użytkowania.

Jak poprawnie sprawdzić poziom ciśnienia w oponach ciężarowych?

Najlepiej pomiary ciśnienia dokonywać na zimnych oponach ciężarowych. Wówczas otrzymamy najbardziej rzeczywistą wartość. Jednak ze względu na charakter działalności (pojazdy ciężarowe zarabiają tylko gdy przewożą towary) oraz miejsce postoju (szczególnie latem, gdy stoją w pełnym słońcu) dokonanie pomiaru na zimnych oponach jest co najmniej trudne.

Dopuszcza się wykonywanie pomiaru poziomu ciśnienia na ciepłych oponach, ale należy przy tym pamiętać o kilku kwestiach. Po pierwsze, że ciśnienie w oponie rośnie podczas jazdy. Zatem na wartość uzyskaną w czasie pomiaru rozgrzanej opony należy przyjąć poprawkę (może to być ciśnienie wyższe nawet o +1,5 bara od rzeczywistego) i pamiętać, że jeśli pomiar wskazuje zaniżone ciśnienie to konieczny jest demontaż i inspekcja opony.

Po drugie regulowanie poziomu ciśnienia powinno odbywać się tylko na oponie zimnej i po uprzednim, dokładnym sprawdzeniu jej stanu technicznego.

Warto również podkreślić, że pomiaru poziomu ciśnienia należy dokonywać we wszystkich oponach znajdujących się na pojeździe. Dzięki temu będziemy mogli stwierdzić czy ciśnienie w oponach zamontowanych na jednej osi ma taką samą wartość – co jest bardzo istotne. A także czy któraś z opon nie jest wyraźnie cieplejsza od pozostałych, co jest przesłanką do dokonania szczegółowej inspekcji.

Kiedy sprawdzać poziom ciśnienia w oponach ciężarowych?

Pomiaru należy dokonywać regularnie, niezależnie czy opony ciężarowe są pompowane powietrzem, czy azotem. Michelin zaleca przeprowadzenie prewencyjnej inspekcji ogumienia przynajmniej raz w miesiącu, ale nie rzadziej niż raz na 3 miesiące.

Tu warto zauważyć, że jeśli opona jest montowana na pojeździe, to po 24 godzinach od jej montażu należy również sprawdzić poziom ciśnienia. W takim przypadku dopuszczalny spadek ciśnienia w porównaniu do ciśnienia początkowego powinien wynosić nie więcej niż 5%.

Jak niskie ciśnienie wpływa na oponę ciężarową?

O zaniżonym ciśnieniu mówi się, gdy jego wartość jest większa od 0,5 bara od wartości zalecanej. Już wtedy zmniejsza się żywotność opony – jazda na zaniżonym ciśnieniu sprawia, że opony się przegrzewają, co skutkuje uszkodzeniami jej wewnętrznych elementów oraz większym stopniem nierównomiernego zużycia bieżnika. Co więcej, z doświadczeń Euromaster wynika, że takie opony wcześniej czy później będą przyczyną awarii na trasie.

Z kolei bardzo niskie ciśnienie (powyżej 1 bara od zalecanego) to dodatkowo ograniczenie stabilności jazdy i przyczepności, co jest szczególnie istotne w czasie jazdy po mokrej nawierzchni (możliwość wystąpienia aquaplaningu). Innymi słowy, zaniżone ciśnienie wpływa na zachowanie pojazdu, bezpieczeństwo kierowcy, przewożonego towaru i innych uczestników ruchu drogowego.

Warto zauważyć, że niskie ciśnienie w oponach wpływa na koszty. Z jednej strony, opony o niskim ciśnieniu muszą pokonać większy oporu toczenia, co z kolei przekłada się na wzrost zużycia paliwa. Z drugiej, spada przebieg opon. Wg badań przeprowadzonych przez Michelin ciśnienie niższe o 1,5 bara od zalecanego powoduje wzrost zużycia paliwa o 1% i spadek przebiegu o 10%.

Czy we flocie pojazdów ciężarowych regularnie jest kontrolowany poziom ciśnienia?

W 2018 roku przeprowadziliśmy 4 serie badań stanu ogumienia w ramach programu MasterCare. Badania odbywały się we flocie pojazdów ciężarowych zajmującej się transportem artykułów spożywczych w cysternach – transport krajowy i międzynarodowy. W sumie skontrolowaliśmy opony 112 pojazdów[1] z czego, ciągników siodłowych było 62, a naczep 50.

Okazało, że tylko 45% opon miało prawidłowy poziom ciśnienia.  Kolejne 45% skontrolowanych opon miało zaniżone ciśnienie (gdzie: 32% - poziom ciśnienia w był niższy od 6 do 10% od prawidłowego; 13% - poziom ciśnienia był niższy o ponad 10% od prawidłowego).

To badanie pokazuje, że floty pojazdów ciężarowych nie przeprowadzają systematycznych inspekcji stanu ogumienia, co w rezultacie przekłada się na wyższe koszty eksploatacji floty.

 

Sprawdź naszą ofertę usług dla opon ciężarowych

 

[1] Ten sam pojazd mógł być kontrolowany od 1 do 4 razy. W zależności od obecności w czasie badania danej serii.
[2] Przytoczone dane pochodzą z Katalogu Technicznego Michelin 2016

Kopiowanie treści surowo zabronione.