
Czujniki ciśnienia TPMS
Serwis, diagnostyka i wymiana czujników TPMS
TPMS to angielski skrót od Tyre Pressure Monitoring System (System Monitorowania Ciśnienia w Oponach). Od 1 listopada 2014 roku wszystkie nowe pojazdy osobowe wyprodukowane na rynek Unii Europejskiej muszą być wyposażone w czujniki TPMS. Ma to wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, spadek zużycia paliwa i dłuższą żywotność opon.
Jak sprawdzić, czy samochód posiada system TPMS?
Obecność czujników TPMS w pojeździe można stwierdzić na 3 sposoby:
- weryfikacja podręcznika serwisowego auta,
- obserwacja kontrolek na desce rozdzielczej zapalających się po przekręceniu kluczyka,
- sprawdzenie daty produkcji pojazdu.
Jak działają czujniki TPMS?
Głównym zadaniem czujników TPMS jest monitorowanie stanu ciśnienia w oponach. Jeśli spadnie ono o więcej niż 25% od wartości zalecanej przez producenta, to system zgłosi ten fakt kierowcy za pomocą kontrolki na desce rozdzielczej oraz sygnału dźwiękowego.
Obecnie rozróżniamy dwa rodzaje systemów TPMS:
- Pośredni
System pośredni posiada większość nowych aut klasy średniej i niższej. Wykorzystuje on dane zbierane przez czujniki prędkości obrotowej kół, które są także używane przez układ ABS i ESP. System pośredni jest rozwiązaniem tańszym od bezpośredniego TPMS. Poziom ciśnienia jest obliczany na podstawie prędkości obrotowej koła. Kierowca nie otrzymuje na bieżąco informacji o jego wartości. Najnowsza generacja tego systemu uwzględnia także wibrację kół. Poza podstawowym pomiarem poddaje analizie zmianę obciążenia w trakcie przyspieszania, hamowania czy pokonywania zakrętów.
- Bezpośredni
System bezpośredni prezentuje w czasie rzeczywistym wartość ciśnienia dla każdego koła. Informacja wyświetla się w komputerze pokładowym. Jest to droższe rozwiązanie. Wymaga ono montażu czujnika w specjalnym wentylu lub bezpośrednio na obręczy. Dane są przekazywane za pośrednictwem fal radiowych. Dzięki wysokiej częstotliwości pomiarowej możliwa jest dokładniejsza kontrola stanu ciśnienia oraz natychmiastowa informacja o ewentualnych odchyleniach od normy.
Jak rozpoznać rodzaj systemu TPMS? Wystarczy sprawdzić koła. W bezpośrednim systemie TPMS wentyle są sztywne i przeważnie wykonane ze stopu metali. Ponadto na desce rozdzielczej jest przewidziane miejsce na wyświetlenie pozycji, ciśnienia i temperatury poszczególnych kół.
Jakie są zalety stosowania czujników TPMS?
Największe zalety stosowania czujników TPMS to:
- Wyższy poziom bezpieczeństwa na drodze, czyli krótsza droga hamowania, lepsza przyczepność kół do nawierzchni, mniejsze ryzyko wystąpienia aquaplaningu. Jazda z prawidłowym ciśnieniem minimalizuje zjawisko rozgrzewania się opon, które zwiększa ryzyko ich rozerwania.
- Niższe zużycie paliwa niż w przypadku jazdy z nieprawidłowym ciśnieniem. Zbyt słabo napompowane opony mają wyższe opory toczenia. Spadek ciśnienia o 0,6 bara zwiększa zużycie paliwa o ok. 4%.
- Wolniejsze zużywanie się ogumienia dzięki niższym oporom toczenia opony. Niewłaściwe ciśnienie zwiększa tempo ścierania się bieżnika i skraca żywotność opon.
- Uniknięcie niepotrzebnych kosztów przez mniejsze ryzyko uszkodzenia opony oraz felgi niż podczas jazdy ze zbyt niskim ciśnieniem.
Obecność czujników TPMS w samochodzie nie zwalnia kierowcy z obowiązku regularnej kontroli ciśnienia w oponach. Warto pamiętać, że system alarmuje dopiero przy spadku ciśnienia o ponad 25% od normy. To wartość wyraźnie poniżej minimum wymaganego do bezpiecznej jazdy. Ideą działania systemu TPMS jest ostrzeganie kierowcy w przypadku nagłego spadku ciśnienia w oponach, które może być spowodowane ich uszkodzeniem.
Dlaczego potrzebny jest serwis kół z czujnikami TPMS?
Serwis kół z czujnikami TPMS zapewnia ich prawidłowe i niezawodne działanie. Cena takiego przeglądu jest nieco wyższa od standardowej. Wynika to z większego zakresu czynności serwisowych. Przegląd kół z czujnikami TPMS obejmuje:
- podpięcie testera i odczyt danych z pamięci sterownika TPMS,
- skanowanie czujnika w celu odczytu wartości ciśnienia, temperatury i stanu baterii,
- porównanie danych ze sterownika i skanera,
- sprawdzenie stanu zaworów oraz jakości połączeń,
- kontrola zgodności wkładki zaworowej z typem zaworu,
- sprawdzenie typu kaptura pod kątem zgodności z zaworem.
Serwis kół pojazdu z pośrednim systemem TPMS obejmuje:
- podpięcie testera do odpowiedniego złącza EURO,
- odczyt danych z pamięci sterownika ABS,
- sprawdzenie błędów oraz prawidłowej prędkości obrotowej koła.
Bardzo często czujniki TPMS są umieszczone na feldze wewnątrz koła. To wymusza modyfikację procedury demontażu opon oraz ich ponownego montażu na feldze. W przeciwnym wypadku może dojść do uszkodzenia czujnika. Przeciętna żywotność czujników TPMS wynosi 5-7 lat.
Dlaczego Euromaster rekomenduje czujniki ciśnienia firmy ALCAR T-Pro?
Czujniki ciśnienia firmy ALCAR T-Pro wyróżniają się największym stopniem pokrycia dla popularnych aut dostępnych na rynku. Czujniki potrzebują zaledwie 4 sekund do pełnego zaprogramowania. To szybciej, niż konkurencyjne rozwiązania innych producentów. Poszczególne protokoły są rejestrowane bezpośrednio w czujniku. Serwis aktywuje jedynie ten wymagany do konkretnego modelu auta. Czujniki ALCAR T-Pro występują w wersji metalowej i gumowej. Dużym atutem jest fakt, że można je reprogramować wiele razy w zależności od potrzeb.
Innowacyjnym rozwiązaniem jest czujnik Alcar by Schrader Plug&Drive. Posiada on wgrane multiprotokoły oraz opcję klonowania. Takie rozwiązanie ma wiele zalet:
- Brak konieczności konfigurowania czujnika. Odpowiednie jego warianty zawierają kilka protokołów z różnymi grupami pojazdów.
- Możliwość klonowania oryginalnego czujnika przy użyciu odpowiedniego urządzenia diagnostycznego.
- Dostępność 4 typów czujników AbS Plug&Drive, które pokrywają większość modeli najbardziej popularnych pojazdów na rynku europejskim.
O czym należy pamiętać podczas zakupu felg do pojazdu z systemem TPMS?
Wszystkie modele felg ALCAR zostały sprawdzone pod kątem ich kompatybilności z systemem TPMS. Jeżeli było to wymagane, zostały odpowiednio zmodyfikowane i dostosowane do jego wymagań. Przy zakupie nowych felg w pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy są przystosowane pod bezpośredni system TPMS (z wykorzystaniem czujników). Bardzo często do danej felgi może pasować tylko jeden specyficzny czujnik. To uniemożliwia prawidłową integrację systemu TPMS.
Chcesz zadbać o sprawne działanie systemu TPMS w swoim aucie? Umów się na wizytę w jednym z punktów sieci Euromaster. Wykonamy profesjonalny serwis kół z czujnikami TPMS. Nasi specjaliści dysponują wiedzą, doświadczeniem oraz nowoczesnym sprzętem wymaganym do realizacji usługi. Skontaktuj się z wybranym serwisem w celu wyceny usługi. Umów się w dogodnym terminie i zadbaj o bezpieczeństwo w czasie każdej podróży.