
Naprawa opon
Profesjonalna naprawa ogumienia
Opony to element pojazdu, który jest narażony na duże obciążenia. To znacznie zwiększa ryzyko uszkodzenia. Nie za każdym razem musi ono oznaczać konieczność utylizacji. W wielu przypadkach uszkodzenia opony możliwa jest jej skuteczna naprawa. Najczęściej mamy do czynienia z defektem czoła bieżnika. W takiej sytuacji warto zwrócić się do specjalistycznego serwisu, który doradzi i dobierze najlepszą metodę naprawy opony.
Jakie uszkodzenia dyskwalifikują możliwość naprawy opony?
Nie każda opona kwalifikuje się do naprawy. Nie wszystkie uszkodzenia na to pozwalają. Dlatego kluczowym elementem jest ocena stanu opony wykonana przez profesjonalny serwis. Specjalista musi w pierwszej kolejności ocenić, czy nie doszło do zmęczenia konstrukcji opony w wyniku jazdy ze zbyt niskim ciśnieniem. W takim przypadku charakterystycznym objawem jest pojawienie się guzów na ścianie bocznej. Jeśli podczas pompowania kół słyszalne są specyficzne trzaski osnowy, to należy jak najszybciej spuścić powietrze. Dalsze pompowanie grozi wybuchem opony.
W czasie weryfikacji stanu ogumienia serwisant kontroluje oponę pod kątem występowania rozwarstwień, pęknięć o charakterze zmęczeniowym, deformacji czy niefachowo wykonanych napraw.
Uszkodzenia, które dyskwalifikują możliwość naprawy opony to:
- widoczna lub zniekształcona drutówka,
- odklejony fragment bieżnika,
- rozdzielenie warstw opasania,
- uszkodzenie spowodowane niedopompowaniem opony,
- uszkodzenie wywołane działaniem substancji żrącej lub węglowodorów,
- uszkodzenie przekraczające granicę tolerancji.
Główne cele naprawy opony to:
- usunięcie uszkodzonych elementów konstrukcyjnych,
- wzmocnienie osłabionego miejsca,
- przywrócenie pierwotnej szczelności opony.
W trakcie naprawy opon serwisant zawsze wykonują uszczelnienie kanału przy użyciu specjalnego korka oraz uszczelnienie wewnętrzne ze wzmocnieniem w formie wkładu naprawczego.
Naprawy opon dzielimy na:
- uszczelniające (na zimno),
- wzmacniające (na gorąco).
Na każdej oponie można wykonać maksymalnie 4 naprawy. Jednocześnie nie mogą się one na siebie nakładać i przebiegać na tej samej warstwie osnowy.
Jak wygląda naprawa opon „na zimno”?
Naprawa uszczelniająca jest wykonywana przeważnie w strefie szczytu opony. Obejmuje środkową część bieżnika z wyjątkiem barku (strefa o wielkości ok. 40 mm położona bezpośrednio przy krawędzi opony). Naprawa na zimno dotyczy uszkodzeń wywołanych przebiciem przez ostro zakończony, cylindryczny przedmiot (wkręt, gwóźdź).
Cała procedura naprawy na zimno składa się z kilku etapów:
- Obróbka miejsca uszkodzenia za pomocą odpowiednio dobranego frezu. Jej celem jest usunięcie zniszczonych drutów i skalibrowanie otworu pod założenie kołka.
- Szlifowanie wnętrza opony w celu zmniejszenia grubości gazoszczelnej kapy butylowej, która odpowiada za szczelność w oponach bezdętkowych.
- Nałożenie uszczelniacza butylowego na obrobioną okładzinę.
- Montaż kołka po wyschnięciu uszczelniacza. W zależności od specyfiki uszkodzenia zakładane są kołki jednoczęściowe lub elementy o kształcie grzybka. Kołek jednoczęściowy jest stosowany zawsze z odpowiednio dobranym wkładem naprawczym.
Po zakończeniu naprawy na zimno opona może być od razu oddana do użytku.
W oponach dętkowych wkład naprawczy oraz szlifowana guma są pokrywane talkiem. Ma to zapobiegać przywieraniu naprawy do dętki.
Jak wygląda naprawa opon „na gorąco”?
Naprawa opon na gorąco to metoda wykorzystywana w przypadku przebicia ściany bocznej. Wykonuje się ją także przy uszkodzeniach barkowych i czołowych, które powstały w wyniku działania przedmiotów tępo zakończonych lub o nieregularnych kształtach (kamienie, ceramika, śruby). Tego typu uszkodzenia wyróżniają się dużym pęknięciem w opasaniach oraz rozdzieleniem poszczególnych warstw konstrukcji opony.
Naprawa opon na gorąco składa się z następujących etapów:
- Usunięcie gumy i odsłonięcie uszkodzonej konstrukcji.
- Wycinanie wszystkich linek i drutów, które uległy uszkodzeniu lub rozwarstwieniu. Do tego celu używa się specjalnych kamieni i szlifierki.
- Pomiar opracowanego uszkodzenia.
- Dobór najlepszego wkładu naprawczego na podstawie specjalnej tabeli.
- Szlifowanie (szorstkowanie) gumy oraz smarowanie jej gorącym klejem i wypełnienie surową gumą.
- Umieszczenie opony w prasie wulkanizacyjnej.
- Wklejenie po ostygnięciu wcześniej dobranego wkładu naprawczego.
- Leżakowanie przed montażem trwające 24 godziny. Czas ten można skrócić do 2 godzin, jeśli serwis dysponuje prasą wulkanizacyjną. Urządzenie pozwala jednocześnie zwulkanizować wypełnienie lejka uszkodzenia oraz wkładu naprawczego.
Nieco inna procedura obowiązuje w przypadku naprawy stopki opony. W czasie montażu i demontażu opony może dojść do jej naderwania. W ramach naprawy serwis wykonuje rekonstrukcję gumy stopki z wykorzystaniem prasy wulkanizacyjnej. Jeśli dany punkt nie dysponuje takim urządzeniem, to używa dwuskładnikowej gumy samowulkanizującej. Naprawa stopki jest możliwa jedynie w sytuacji, jeśli nie doszło jeszcze do uszkodzenia konstrukcji opony. Dopuszczalne jest odsłonięcie lub uszkodzenie czeferu osłonowego, czyli warstwy stalowego kordu ochronnego, który jest ułożony skośnie wokół stopki.
Jak zapobiegać uszkodzeniom opon?
Nie w każdym przypadku da się uniknąć uszkodzenia opony. Warto jednak stosować się do kilku zasad, które pomogą zminimalizować to ryzyko:
- Opony zawsze powinny być napompowane do zalecanego ciśnienia.
- Podczas jazdy należy unikać wjeżdżania w dziury i najeżdżania z dużą prędkością na krawężniki.
- Opony należy poddawać regularnej kontroli pod kątem występowania widocznych pęknięć, nacięć, rozdarć czy wybrzuszeń.
- Opon nie należy myć środkami czyszczącymi, a zwłaszcza preparatami zawierającymi silikon.
Chcesz skontrolować stan opon w swoim samochodzie? A może uszkodziłeś koło i potrzebujesz wsparcia w zakresie naprawy? Skontaktuj się z wybranym serwisem sieci Euromaster. Znajdź punkt najbliżej Twojej lokalizacji. Umów się na oględziny. W razie możliwości naprawy otrzymasz szczegółowy kosztorys. Nasi specjaliści zajmą się przywróceniem oponie jej pierwotnych właściwości.