
Opony wielosezonowe
Zakup, serwis i przechowywanie opon całorocznych
Wyszukiwarka opon
Jak i gdzie sprawdzić rozmiar opon?

Opony całoroczne to rodzaj kompromisu pomiędzy ogumieniem letnim a zimowym. Zapewniają dobre parametry jezdne w warunkach lekkiej zimy. Gwarantują także komfort przemieszczania się w okresie letnim. Właściwie dobrane opony wielosezonowe mają kluczowy wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Dlatego przy wyborze i montażu najlepiej skorzystać z pomocy profesjonalnego serwisu.
Opony całoroczne – charakterystyka i specyfikacja
Opony całoroczne to rodzaj kompromisu między ogumieniem letnim a zimowym. Do ich produkcji wykorzystuje się bardziej miękką mieszankę gumy niż w ogumieniu letnim. Dzięki temu opony całoroczne znacznie lepiej radzą sobie przy umiarkowanym zimnie. Niestety podczas jazdy przy upalnej pogodzie ogumienie wielosezonowe podobnie jak zimowe będzie się szybciej zużywać.
Opony całoroczne mają gęstą siatkę lameli i rowków. Dzięki temu mogą bardziej wgryzać się w błoto oraz śnieg. Ich bieżnik dużo efektywniej odprowadza wodę. Na przyczepność opon wpływa głównie rodzaj mieszanki gumy, rzeźba bieżnika, ciśnienie opon i temperatura nawierzchni. W ogumieniu całorocznym bieżnik jest zbliżony do zimowego. W efekcie ich przyczepność jest dużo większa. Poziom bezpieczeństwa dodatkowo podnosi gęsta siatka lameli i rowków.
Jakie ciśnienie powinny mieć letnie opony?
Prawidłowe ciśnienie opon zapewnia komfort i bezpieczeństwo w czasie jazdy. Dlatego ten parametr powinien być regularnie kontrolowany przez każdego kierowcę. Nawet w przypadku pojazdów wyposażonych w czujniki TPMS. Od 2015 roku producenci mają obowiązek montowania ich w każdym nowym modelu. Czujniki TPMS alarmują kierowcę w przypadku spadku ciśnienia o ponad 25% od zalecanej wartości. Nie należy jednak opierać się wyłącznie na wskazaniach elektroniki. Przed każdą dłuższą podróżą warto sprawdzić ciśnienie w serwisie.
Zbyt niska wartość ciśnienia wpływa na pogorszenie dynamiki. Wzrasta także tempo zużycia ogumienia. Zbyt wysokie ciśnienie stwarza ryzyko uszkodzenia opony na nierównej drodze. Optymalne ciśnienie dla opon wielosezonowych to 2,2 bara. Jest to jednak wartość uśredniona. Zalecane ciśnienie warto sprawdzić dla wybranego modelu samochodu. Taka informacja znajduje się w kilku miejscach:
- klapka wlewu paliwa,
- tabliczka znamionowej auta,
- przy kole zapasowym w bagażniku,
- słupek przy drzwiach kierowcy.
Dobór optymalnego ciśnienia należy także dostosować do panującej temperatury. Jeśli opony są pompowane w garażu przy temperaturze 19 stopni, a na zewnątrz panuje lekki mróz, to znajdujące się w nich powietrze zmniejszy swoją objętość. Dlatego przy różnicy temperatur sięgającej 20 stopni eksperci zalecają dodać 0,2 bara do wartości wskazanej przez producenta.
Jak odczytywać oznaczenia opon całorocznych?
Najważniejsze oznaczenia znajdujące się na oponach całorocznych to:
- Rozmiar opony
Najczęściej wybieranym rozmiarem opon wielosezonowych jest 205/55R16. Liczba 205 oznacza szerokość opony wyrażoną w milimetrach. Liczba 55 określa profil opony. Jest to procentowy stosunek wysokości do szerokości opony. Przy profilu 55 wysokość opony w milimetrach wynosi 112,75. Ostatnia liczba to średnica opony wrażona w calach. Przy wyborze rozmiaru ogumienia należy także uwzględnić parametry felgi. Niewłaściwe dopasowanie ma bezpośredni wpływ na pogorszenie komfortu i bezpieczeństwa jazdy.
- Oznaczenie dotyczące pór roku
Opony całoroczne podobnie jak ogumienie zimowe mają oznaczenie M+S oraz symbol 3PMSF. Dodatkowo na oponach wielosezonowych znajduje się oznaczenie „All Weather”, „All Seasons”, „4Seasons”.
- Indeks prędkości
Parametr wyrażający najwiekszą prędkość, z jaką można poruszać się na danym ogumieniu. Indeks prędkości warto dobierać pod kątem maksymalnych osiągów samochodu. Na oponach całorocznych jest on wyrażony w formie następujących liter:
M - do 130 km/h
N - do 140 km/h
P - do 150 km/h
Q - do 160 km/h
R - do 170 km/h
S - do 180 km/h
T - do 190 km/h
H - do 210 km/h
V - do 240 km/h
W - do 270 km/h
Y - do 300 km/h
- Indeks nośności
Parametr oznaczający maksymalne dopuszczalne obciążenie danej opony przy prędkości wyrażonej indeksem prędkości. Na oponach całorocznych jest on podawany w następujący sposób.
85 - 515 kg / na oponę
86 - 530 kg / na oponę
87 - 545 kg / na oponę
88 - 560 kg / na oponę
89 - 580 kg / na oponę
90 - 600 kg / na oponę
91 - 615 kg / na oponę
92 - 630 kg / na oponę
93 - 650 kg / na oponę
94 - 670 kg / na oponę
95 - 690 kg / na oponę
96 - 710 kg / na oponę
97 - 730 kg / na oponę
98 - 750 kg / na oponę
99 - 775 kg / na oponę
100 - 800 kg / na oponę
101 - 825 kg / na oponę
102 - 850 kg / na oponę
Na oponach wielosezonowych umieszczane są również dane o dacie produkcji oraz wskazówki montażowe.
Jaki rodzaj bieżnika w oponach całorocznych?
Bieżnik klasycznej opony całorocznej zbudowany jest z charakterystycznych bloków ułożonych w jodełkę. Przebiegają one od barku do czołowej części opony. Cechą wyróżniającą bieżnik kierunkowy są wysokie właściwości trakcyjne. Opona doskonale radzi sonie z błotem pośniegowym zalegającym na drogach. Głębokość bieżnika przyjmuje wartość pośrednią między oponami letnimi i zimowymi.
Opony całoroczne to dobry wybór dla osób, które poruszają się głównie w warunkach miejskich. Ten typ ogumienia sprawdza się również na dłuższych trasach. Ze względu na twardość mieszanki przy większych przebiegach zauważalne jest szybsze zużycie bieżnika opon całorocznych. Dlatego przed ich wyborem warto zasięgnąć rady specjalisty.
Jak przebiega serwis opon wielosezonowych w Euromaster?
Regularny serwis ogumienia to obowiązek również w przypadku opon całorocznych. Kompleksowa weryfikacja stanu ogumienia pozwala zachować maksymalne bezpieczeństwo i zmniejsza ryzyko zdarzeń drogowych. W czasie przeglądu opon wielosezonowych serwisant ocenia stopień i charakter zużycia bieżnika. Kontrolowane są także potencjalne uszkodzenia na powierzchni gumy. Kompleksowy serwis ogumienia może pomóc w stwierdzeniu wielu innych usterek. Nierównomierne zużycie bieżnika najczęściej oznacza:
- nieprawidłową geometrię kół,
- zużycie amortyzatora,
- nieprawidłowe funkcjonowanie elementów układu zawieszenia,
- skrzywione koło.
Podczas serwisu opon wielosezonowych w Euromaster sprawdzane są:
- uszkodzenia opony,
- stopień zużycia bieżnika,
- wartość ciśnienia w oponach,
- stan felg i zaworów.
Serwisant weryfikuje także stan tarcz i klocków hamulcowych, amortyzatorów oraz elementów zawieszenia. Szczegółowa kontrola pozwala wykryć i usunąć usterkę, a tym samym uniknąć wiekszych kosztów w przypadku pogłębienia się problemu.
Stałym elementem serwisu jest również zamiana opon między osiami. Większość aut posiada napęd na przednią oś. Ogumienie na osi napędowej zużywa się szybciej. Aby zrównoważyć te dysproporcje, niezbędna jest cykliczna zamiana ogumienia między osiami. Duże dysproporcje w wysokości bieżnika powodują gorsze zachowanie samochodu podczas hamowania lub dynamicznego pokonywania zakrętów.
Dlatego w serwisach Euromaster Klienci pokonujący w ciągu roku przynajmniej 20 tysięcy kilometrów są zapraszani w połowie tego dystansu na zamianę kół. To pozwala zachować równomierne tempo zużycia bieżnika, a tym samym wydłużyć żywotność opon.
Jak dbać o opony całoroczne?
Opony całoroczne, tak jak każdy inny typ ogumienia, wymagają odpowiednich warunków magazynowania. Najlepszym miejscem jest specjalnie przygotowana przechowalnia. W Euromaster stworzyliśmy profesjonalny hotel dla opon. Przyjmowane ogumienie jest dokładnie czyszczone i konserwowane wysokiej klasy preparatami. Opony są pakowane w specjalne worki, które zamykają dopływ powietrza. Przed ponownym założeniem każda opona jest sprawdzana pod kątem uszkodzeń, przetarć, nierówności oraz pęknięć na powierzchni gumy.
Ile kosztują opony wielosezonowe w Euromaster?
Ceny opon wielosezonowych są uzależnione od klasy ogumienia oraz producenta. Na naszej stronie internetowej możesz dokonać ich wyceny jeszcze przed umówieniem wizyty w serwisie. Oferujemy opony całoroczne największych producentów jak Michelin, Tigar czy Bridgestone. Koszt usług oponiarskich zależy głównie od lokalizacji danego punktu sieci Euromaster.
Chcesz kupić nowe opony całoroczne? A może interesuje Cię kompleksowy serwis ogumienia? Skorzystaj z naszej oferty. Zamów nowy komplet ogumienia wielosezonowego. Wybierz warsztat najbliższy Twojej lokalizacji i umów się na wymianę opon. Zadbaj o bezpieczeństwo i komfort podróżowania przez cały rok.