
Pompowanie opon azotem
Specyfika i zalety pompowania opon azotem
W Euromaster wykonujemy pompowanie kół azotem. Gaz ten wykazuje lepsze właściwości fizykochemiczne względem powietrza. To zapewnia wiele korzyści w tym:
- dłuższe utrzymywanie właściwego ciśnienia w oponie, a tym samym mniejsze ubytki ciśnienia w czasie,
- bardziej stabilne funkcjonowanie czujników ciśnienia w kołach, co jest szczególnie istotne w przypadku aut z systemem TPMS.
Jakie właściwości ma azot?
Azot jest bezbarwnym i bezwonnym gazem, wolnym od wilgoci, niepalnym i mało aktywnym chemicznie. Jest pozbawiony tlenu, który inicjuje proces utleniania gumy i w efekcie prowadzi do jej starzenia. Guma twardnieje, kruszy się i pęka, co obniża żywotność opon. Azot nie zawiera związków chemicznych, które występują w zwykłym powietrzu. Ponadto nie wchodzi w reakcje chemiczne z metalami. To ułatwia zapewnienie ochrony felg przed korozją. Azot dużo lepiej od powietrza reaguje na zmiany temperatury.
Jakie są zalety pompowania kół azotem?
Pompowanie kół azotem ma wiele zalet. Oto lista najważniejszych:
- Azot zachowuje optymalny poziom ciśnienia nawet 3 razy dłużej niż powietrze. To wyraźnie obniża częstotliwość dopompowywania kół i chroni przed powstawaniem odkształceń.
- Azot zmniejsza opory toczenia opony. W efekcie wpływa pozytywnie na spalanie i ogranicza je nawet o 3%.
- Azot jest dostosowany do większej amplitudy ciśnień. To zmniejsza ryzyko zmiany sztywności opony i powoduje lepszą przyczepność w zakrętach, większą skuteczność przyspieszania i hamowania oraz wolniejsze tempo zużycia bieżnika.
- Azot nie wchodzi w reakcję z metalami. W ten sposób zwiększa się poziom ochrony felg stalowych przed korozją.
- Azot zmniejsza ryzyko wystrzału opony pod wpływem działania wysokich temperatur.
Jak przebiega pompowanie kół azotem?
Azot wykorzystywany do pompowania kół generuje się w specjalnych wytwornicach. To urządzenia posiadające zaawansowany system filtracji. Dzięki temu precyzyjnie oddzielają cząsteczki tlenu i azotu, a następnie gromadzą uzyskany gaz w zbiorniku. Dużą popularnością cieszy się także pompowanie kół azotem z butli. Niestety ma ono niższą efektywność. W butli znajduje się jedynie 92% azotu. Wytwornica może wyprodukować gaz o stężeniu azotu sięgającym 95-99,9%.
Przed napełnieniem opon azotem jest z nich wysysane powietrze. Do tego celu używa się urządzenia z pompą próżniową i specjalnym pistoletem. Wyssanie powietrza pozwala uzyskać maksymalną wartość stężenia azotu w kole. Nie ma potrzeby wysysania powietrza, jeśli opony już wcześniej były pompowane azotem.
Jak rozpoznać opony napompowane azotem? Mają one nakrętkę na wentyl w kolorze żółtym, pomarańczowym lub czerwonym. Teoretycznie po napompowaniu kół azotem można je później dopompowywać zwykłym powietrzem. Niestety domieszka tlenu zniweluje pozytywne działanie azotu. Takie koła będą również wymagały częstszej kontroli ciśnienia.
Pompowanie azotem jest zalecane kierowcom często podróżującym. To idealne rozwiązanie w przypadku aut flotowych, taksówek, samochodów kurierskich oraz pojazdów wykorzystywanych do transportu ładunków na dalekich trasach.
Czy pompowanie kół azotem ma jakieś wady?
Pompowanie kół azotem ma także określone mankamenty. Najczęściej wymieniane to:
- Nieco wyższy koszt usługi.
- Pomiar ciśnienia i jego regularna kontrola wymagają odpowiedniego sprzętu.
- Korzyści z pompowania kół azotem są widoczne dopiero po dłuższym okresie eksploatacji.
Czy warto pompować opony azotem?
Wielu kierowców wątpi w zalety korzystania z azotu jako jedynego środka wypełniającego opony. Istnieje przekonanie, że to chwyt marketingowy. Tak naprawdę przeciętny użytkownik samochodu nie odczuje różnicy pomiędzy zwykłym powietrzem a czystym suchym azotem. Wszystko przed długi czas eksploatacji oraz niewielkie różnice ciśnień. Bez prowadzenia szczegółowych pomiarów i zbierania statystyk trudno jednoznacznie udowodnić słuszność pompowania kół azotem.
Czy oznacza to, że pompowanie kół azotem się nie opłaca?
Nic bardziej mylnego. To, że czegoś nie widać gołym okiem nie oznacza, że nie istnieje. Zapewne żaden kierowca nie prowadzi statystyk dotyczących eksploatacji opon oraz nie łączy faktu nieprawidłowego zużycia ogumienia z ciśnieniem w oponach. Podobnie w przypadku rdzy pojawiającej się na felgach. Badania jednoznacznie dowodzą, że azot obniża ryzyko powstawania korozji oraz zapewnia stabilniejsze ciśnienie w oponach. Przez to redukuje ich szybkie zużywanie się.
Serwisy sieci Euromaster dysponują odpowiednim sprzętem do pompowania kół azotem. Chcesz skorzystać z tego typu usługi? Umów się w wybranym punkcie o dogodnej porze. Specjaliści zweryfikują stan kół w Twoim samochodzie i wykonają pompowanie azotem.