Najczęstsze awarie samochodu z winy kierowcy

 17-10-2019

Za wiele usterek w samochodzie odpowiadają sami kierowcy. Niewłaściwe użytkowanie i serwisowanie auta jest przyczyną nadmiernej eksploatacji poszczególnych podzespołów. A to prowadzi do konieczności kosztownych napraw. Przekłada się także na obniżenie bezpieczeństwa i stwarza realne zagrożenie w czasie jazdy. Poniżej omówimy najczęstsze błędy, których powinieneś się wystrzegać podczas użytkowania swojego pojazdu.

Niesprawne hamulce przyczyną awarii auta

Hamulce to jeden z najważniejszych układów w każdym pojeździe. Na szczególną uwagę zasługują tarcze hamulcowe. Są one dużo trwalsze od klocków hamulcowych. Ich tempo zużycia jest wolniejsze. Jednocześnie możesz bardzo szybko doprowadzić do pokrzywienia tarcz hamulcowych. W jaki sposób? Na przykład podczas agresywnej jazdy. Przy częstym hamowaniu powierzchnia tarcz nagrzewa się do wysokiej temperatury. Jeżeli nagle wjedziesz w kałużę, to różnica temperatur działających na tarcze może doprowadzić do skrzywienia ich powierzchni. Dokładnie to samo wydarzy się, jeśli na rozgrzaną patelnię wlejesz nawet niewielką ilość zimnej wody.

Jak objawia się skrzywienie tarcz hamulcowych? Najbardziej zauważalnym symptomem jest charakterystyczne bicie na kierownicy w czasie hamowania. Nie powinieneś lekceważyć tego objawu. Jazda przez dłuższy czas z krzywymi tarczami może doprowadzić do poważnych uszkodzeń w obrębie układu zawieszenia. Efektem może być także skrzywienie piast, a nawet przekładni kierowniczej.

Pamiętaj, aby nie skupiać swojej uwagi wyłącznie na tarczach hamulcowych. Pozostałe elementy układu są równie istotne. Ich zaniedbanie może prowadzić do awarii. W osobnych artykułach wyjaśniamy:

Tuning prowadzi do awarii samochodu

Wśród młodych kierowców popularny jest tuning samochodów. Na czym dokładnie polega? Najczęściej nadawanie sportowego „sznytu” rozpoczyna się od obniżenia i usztywnienia samochodu. Następnie zakłada się felgi o dużej średnicy, na które montowane są opony o niskim profilu. Wszystkie te czynniki połączone w całość najczęściej kończą się niestety ograniczeniem wartości użytkowej pojazdu. Przy obecnym stanie polskich dróg jazda takim samochodem przypomina poruszanie się slalomem pomiędzy dziurami w nawierzchni. Co, jeśli nie uda Ci się ominąć wyrwy? W przypadku standardowego zawieszenia i ogumienia opona z amortyzatorem skutecznie wytłumią nierówność. W przypadku zmodyfikowanego pojazdu istnieje duże ryzyko uszkodzenia opony i felgi. W skrajnych przypadkach dochodzi do wystrzału amortyzatora przez powłokę maski.

Złej jakości paliwo powodem usterek jednostki napędowej

Słabej jakości paliwo może wyrządzić wiele szkód w Twoim samochodzie. Możesz liczyć, że problem rozwiąże sprawnie działający filtr paliwa. Nic bardziej mylnego. Oczywiście jest on w stanie wyłapywać zabrudzenia. Bardzo ważny jest jednak również skład frakcyjny. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów od wielu lat sprawdza parametry paliwa sprzedawanego w Polsce. Stacje są wybierane losowo do kontroli. Jakość benzyny określana jest na podstawie liczby oktanowej, która oznacza odporność paliwa na niekontrolowany samozapłon.

Benzyna słabej jakości zawiera dużą ilość węglowodorów aromatycznych oraz ma niewłaściwe parametry destylacji. To wpływa na nieprawidłowe spalanie. W efekcie obniża wydajność pracy silnika i powoduje nadmierne obciążenie jednostki napędowej. Zbyt niska liczba oktanowa benzyny może prowadzić do tzw. spalania stukowego. Jego skutkiem jest często zniszczenie tłoków, panewek czy wału korbowego, a nawet zatarcie silnika.

Jakość oleju napędowego określa się poprzez jego odporność na utlenianie. Stosowanie paliwa niespełniającego tej normy prowadzi do zatykania filtrów i zaworów wtryskowych. Dodatkowo zwiększa się spalanie oraz emisja zanieczyszczeń do atmosfery. Niskiej jakości olej napędowy może mieć niewłaściwy skład frakcyjny i nieprawidłową temperaturę spalania. To obniża moc jednostki napędowej.

Słabej jakości paliwo zaburza pracę silnika. Jednostka napędowa działa głośno, nierówno i mniej wydajnie. Częstym objawem jest wyższe spalanie oraz problemy z uruchomieniem. Jazda na takim paliwie prowadzi do uszkodzenia świec, sondy lambda, katalizatora, wtryskiwaczy oraz pompy wysokiego ciśnienia.

Zbyt rzadka wymiana oleju to ryzyko awarii silnika

Bardzo ważną kwestią są terminowe wymiany oleju silnikowego. Poszczególni producenci podają różne interwały czasowe dla tej czynności. Dla jednych będzie to 10 tysięcy, a dla innych nawet 30 tysięcy kilometrów. My skłaniamy się do zasady, aby olej wymieniać co 10-15 tysięcy kilometrów lub raz do roku. Pamiętaj, że olej z czasem traci swoje optymalne parametry. Przez to zmniejsza się poziom smarowania i ochrony poszczególnych elementów silnika. To w prosty sposób przekłada się na szybsze zużycie jednostki napędowej. Błędem jest także myślenie, że w nieużytkowanym pojeździe olej zachowuje swoje parametry. Jeśli sporadycznie korzystasz z samochodu, to przestrzegaj corocznego interwału wymiany oleju. W ten sposób unikniesz kosztownych napraw jednostki napędowej. Kontroluj także potencjalne wycieki oleju. Więcej na ten temat znajdziesz w artykule, jak często wymieniać olej?

Awarie układu elektrycznego i akumulatora

Średnia żywotność dobrej jakości baterii to ok. 5 lat. Wiele zależy od sposobu użytkowania oraz dbałości o stan baterii. Konieczność wymiany mogą przyspieszyć błędy popełniane przez kierowców. Chodzi przede wszystkim o niewłaściwy dobór akumulatora do danego modelu pojazdu. W tej kwestii zawsze powinieneś przestrzegać zaleceń producenta. Kolejną elementem dbałości jest systematyczna kontrola stanu i stopnia naładowania baterii. Do tego celu używa się specjalnego testera. Urządzenie sygnalizuje stopień naładowania za pomocą kolorowych lampek. Test baterii możesz także przeprowadzić w serwisie Euromaster. Podczas użytkowania pojazdu unikaj jazdy wyłącznie na krótkich odcinkach. Jeśli ładujesz baterię, używaj do tego prostownika mikroprocesorowego. Zadbaj także o stan klem i pamiętaj o solidnym zamocowaniu baterii pod maską. W osobnym artykule omawiamy szczegółowo, jak dbać o akumulator w samochodzie, aby uniknąć awarii.

Lepiej zapobiegać niż leczyć

Chcesz uniknąć kosztownych napraw i nieoczekiwanych awarii na drodze? Powinieneś przestrzegać kilku podstawowych zasad związanych z użytkowaniem pojazdu:

  • regularnie sprawdzaj poziom oleju silnikowego i w razie potrzeby uzupełniaj niedobory,
  • kontroluj poziom płynu chłodzącego,
  • wymieniaj filtr paliwa co 2 lata,
  • sprawdzaj poziom oraz parametry płynu hamulcowego,
  • kontroluj stan akumulatora w serwisie.

Chcesz wykonać kompleksowy przegląd samochodu? A może podejrzewasz usterkę w jednym z układów? Skontaktuj się z serwisem Euromaster w Twojej okolicy. Nasi specjaliści skontrolują poszczególne układy w pojeździe i przygotują dla Ciebie kosztorys ewentualnych napraw.