Jak dbać o akumulator w samochodzie?

 17-10-2019

Akumulator to jeden z kluczowych podzespołów w pojeździe. Razem z alternatorem stanowi główne źródło prądu w samochodach spalinowych. Akumulator w Twoim aucie spełnia 3 podstawowe funkcje:

  • Zasilanie rozrusznika

Rozrusznik pracuje na prąd stały. Wymaga od 150 do 600 A, ponieważ musi rozpędzić wał korbowy do prędkości od 40 do 100 obr/min w autach benzynowych oraz od 100 do 200 obr/min w samochodach z silnikiem diesla. Potrzebną ilość prądu dostarcza mu akumulator. Bez niego niemożliwe będzie uruchomienie silnika.

  • Zasilanie układu paliwowego

Bateria w aucie dostarcza prąd zasilający elektryczną pompę paliwa, cewki zapłonowe oraz świece zapłonowe lub żarowe.

  • Zasilanie urządzeń po wyłączeniu silnika

Akumulator zapewnia zasilanie układu podtrzymania pamięci komputera oraz sterowników, a także oświetlenia, alarmu i odbiornika radiowego.

Jakie są główne przyczyny awarii akumulatora samochodowego?

Akumulator może ulec awarii z kilku powodów. Najczęściej przyczyną jest:

  • Przeciążenie występujące przeważnie przy zakupie akumulatora o zbyt małej pojemności.
  • Przeładowanie akumulatora występujące przy użyciu niewłaściwej ładowarki lub w wyniku zbyt długiego ładowania baterii.
  • Naturalne zużycie, które po ok. 5 latach wymusza zmianę baterii na nową.
  • Silne rozładowanie akumulatora, które występuje przeważnie przy użytkowaniu auta na krótkich trasach.
  • Zwarcie spowodowane zazwyczaj niewłaściwym podłączeniem klem lub użyciem złych kabli rozruchowych.
  • Zamarznięcie elektrolitu, które może być spowodowane zostawieniem pojazdu na zewnątrz przy dużym mrozie.
  • Przerwa pomiędzy ogniwami występująca najczęściej w miejscu zgrzewu przez grodzie lub w punkcie połączenia wyjść biegunów.
  • Uszkodzenie mechaniczne wywołane kolizją, wypadkiem lub błędnym zamocowaniem baterii.
  • Wybuch spowodowany niedrożnością kanałów wentylacyjnych lub niedostatecznym poziomem elektrolitu.

Jakie są objawy awarii akumulatora?

Typowe objawy usterki akumulatora uwidaczniają się w czasie jazdy:

  • piszczenie paska klinowego,
  • samoczynne wyłączanie się odbiorników prądu w samochodzie (np. radio),
  • nierówna praca silnika na biegu jałowym,
  • słabnące natężenie światła i wskaźników przy dodawaniu gazu.

Pewne symptomy pojawiają się już podczas uruchamiania silnika:

  • konieczność wielokrotnego kręcenia rozrusznikiem,
  • słabsze świecenie świateł i wskaźników na desce rozdzielczej,
  • pisk paska klinowego przy odpalaniu silnika.

Czerwona kontrolka akumulatora – co należy zrobić?

Czerwona lampka kontrolna z symbolem akumulatora informuje, że urządzenie nie jest ładowane. W niedługim czasie po pojawieniu się tej kontrolki zapalają się wskaźniki układu ABS, ESP, poduszek powietrznych oraz „check engine”.

Główne przyczyny pojawienia się lampki kontrolnej akumulatora to:

  • uszkodzenie regulatora napięcia,
  • usterka alternatora,
  • zerwany pasek rozrządu akcesoriów.

Kiedy zauważysz czerwoną kontrolkę akumulatora, powinieneś:

  • Zaniechać dalszej jazdy, jeśli kontrolka nie zgasła po uruchomieniu silnika.
  • Poszukać miejsca do bezpiecznego zatrzymania auta, jeśli lampka zapaliła się w czasie jazdy.
  • Sprawdzić wskaźnik temperatury silnika. Jeśli doszło do uszkodzenia paska napędzającego alternator i pompę wody, to w krótkim czasie może dojść do zatarcia silnika.
  • Sprawdzić pod maską , czy powodem nie jest luźny lub zsunięty pasek akcesoriów, poluzowana klema lub luźne połączenie alternatora.

Jeśli stwierdzisz, że pasek akcesoriów jest na swoim miejscu, to możesz spróbować przejechać kilka kilometrów. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest jednak wezwanie pomocy. Jeżeli zauważyłeś, że pasek napędu akcesoriów jest zerwany, to nie próbuj dalej jechać niesprawnym autem.

Według statystyk awaria akumulatora to jedna z najczęściej występujących usterek, które powodują unieruchomienie pojazdu na drodze. Pamiętaj, że usterkę mogą poprzedzać określone objawy jak:

  • popiskiwanie paska alternatora w chłodne i wilgotne dni,
  • migotanie lub słabe świecenie się kontrolki ładowania.

Ustanie tych objawów wcale nie musi oznaczać rozwiązania problemu z akumulatorem.

Kiedy akumulator należy wymienić na nowy?

Średnia żywotność akumulatora wynosi ok. 5 lat. Oczywiście wiele zależy od sposobu użytkowania oraz dbałości o jego stan. Warto poznać symptomy, które świadczą o konieczności wymiany akumulatora na nowy:

  • rozrusznik kręci, ale silnik nie odpala,
  • rozrusznik nie kręci, jednostka napędowa nie odpala, a dodatkowo nie świecą światła i kontrolki,
  • auto nie odpala za każdym razem,
  • zimą pojawiają się trudności w uruchomieniu silnika,
  • często zachodzi konieczność użycia prostownika lub kabli rozruchowych.

Maksymalna żywotność akumulatora to 7 lat. Jego stan warto regularnie weryfikować w specjalnym warsztacie.

Jak dbać o akumulator samochodowy?

Jeśli nie chcesz narażać się na przedwczesną konieczność wymiany akumulatora, to powinieneś przede wszystkim zadbać o stan baterii w swoim aucie. Jak to zrobić? Na pewno warto stosować się do następujących zasad:

  • Właściwy dobór akumulatora. Przy wyborze kieruj się zaleceniami producenta Twojego samochodu. To zapewni niezawodną pracę i długą żywotność akumulatora.
  • Solidne zamocowanie akumulatora pod maską. Pamiętaj, że wszelkie drgania mają negatywny wpływ na baterię w Twoim aucie. Akumulator powinien być unieruchomiony za pomocą haka i metalowej klamry. Systematycznie sprawdzaj także, czy elementy te nie korodują.
  • Regularna kontrola stanu akumulatora i stopnia naładowania. Do tego celu użyj testera. Urządzenie za pomocą kolorowych lampek pokaże Ci stopień naładowania.
  • Dbałość o stan klem. Sprawdzaj ich czystość i w razie potrzeby wyczyść papierem ściernym, a następnie pokryj smarem grafitowym. Sprawdź także stan przewodów masowych oraz zasilających rozrusznik.
  • Uruchamianie silnika przy wciśniętym sprzęgle. W takiej pozycji skrzynia biegów jest odłączona, co zmniejsza obciążenie akumulatora. Warto także wyłączyć zbędne odbiorniki prądu jak radio, GPS czy nawiew wewnętrzny. W ten sposób zmniejszysz opory na rozruszniku i łatwiej będzie odpalić silnik.
  • Unikanie jazdy na krótkich odcinkach. Akumulator zaczyna się prawidłowo formować dopiero po przejechaniu ok. 10 km. Jeśli podróżujesz głównie na krótkich odcinkach, to postaraj się raz w tygodniu wybrać na dłuższą przejażdżkę.
  • Ładowanie akumulatora przy pomocy prostownika mikroprocesorowego. Ten rodzaj prostownika samodzielnie dobiera optymalne napięcie ładowania. Dzięki temu chroni akumulator przed przeładowaniem.
  • Odpowiednie przygotowanie baterii do zimy. Przed sezonem warto doładować akumulator. Szczególnie w sytuacji, kiedy używasz auta przeważnie na krótkich dystansach. W takich warunkach alternator nie ma możliwości pełnego naładowania akumulatora.

Pamiętaj, że całkowite rozładowanie akumulatora grozi jego zasiarczeniem. Może to doprowadzić do trwałego uszkodzenia. Dlatego należy chronić akumulator przed głębokim rozładowaniem.

Akumulator to bardzo ważny element Twojego auta. Jego niesprawność może unieruchomić samochód w najmniej odpowiednim momencie. Dlatego warto regularnie sprawdzać jego stan w wyspecjalizowanym punkcie.