
Jak opony wpływają na prowadzenie samochodu?

Jak stan i jakość opon wpływają na prowadzenie samochodu?
„Komfort i bezpieczeństwo jazdy powinny być dla kierowcy wartościami nadrzędnymi. Stan techniczny pojazdu jest ważny, ale nie mniej istotny jest odpowiedni dobór i jakość opon. Jak wynika z raportu Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, co szósty wypadek drogowy jest spowodowany przez zły stan techniczny opon. Chodzi głównie o przekroczenie minimalnej głębokości bieżnika (poniżej 1.6 mm) lub naturalne starzenie się opony. Jego stopień trudno określić, gdyż zależy on od wielu czynników jak:
- światło,
- temperatura,
- położenie,
- wilgotność.
Przy odpowiednim przechowywaniu i właściwej konserwacji, opony zachowują swoje właściwości przez około 5 lat”.
„Ważną rolą serwisów jest uświadamianie kierowców o wpływie stanu kół na bezpieczeństwo i komfort jazdy" – dodaje ekspert sieci Euromaster, manager serwisu Euromaster Mar-Gum w Lesznie.
„Równie duże znaczenie ma prawidłowe ciśnienie, które zapewnia większą przyczepność i krótszą drogę hamowania. Niestety, w dalszym ciągu spora część uczestników ruchu nie jest świadoma roli, jaką pełnią opony w kontekście użytkowania pojazdu. Zły dobór, stan i jakość opon, wpływają negatywnie na komfort i bezpieczeństwo. To skutkuje słabą przyczepnością i dłuższą drogą hamowania. Może także spowodować, że niektóre elementy mechaniczne samochodu szybciej ulegają zużyciu. Dlatego też ważną rolą serwisów jest uświadamianie kierowców o wpływie stanu kół na bezpieczeństwo i komfort poruszania się. W Euromaster Mar-Gum każdy klient może uzyskać fachową pomoc oraz doradztwo w tym zakresie. Atutem naszego serwisu jest wieloletnie doświadczenie w branży oponiarskiej.
Bardzo ważna jest dla nas rozmowa z Klientem. To pozwala nam dowiedzieć się, czego oczekuje. Potrafimy fachowo dobrać opony do każdego rodzaju auta. Podczas wizyty Klienta w naszym serwisie przede wszystkim sprawdzamy stan i jakość ogumienia oraz kontrolujemy ciśnienie. W ramach tej wizyty wykonujemy także diagnostykę klocków i tarcz hamulcowych, stanu amortyzatorów, sprawdzamy termin kolejnej wymiany oleju oraz termin przeglądu klimatyzacji. Naszym priorytetem jest jakość wykonanej usługi i co najważniejsze zadowolenie Klienta.”
Artykuł stworzony przy współpracy z Auto-Świat.pl
Jak mieszanka gumy wpływa na drogę hamowania?
Jako redakcja motoryzacyjna, nie mamy żadnych wątpliwości, że droga hamowania współczesnych samochodów skraca się w dużej mierze dzięki nowym mieszankom gumy w oponach. Przykład? Typowe auto klasy średniej lub kompaktowej jeszcze dwie dekady temu do wyhamowania z prędkości 100 km/h potrzebowało dystansu 40 metrów. I nikt wtedy nie twierdził, że to słaby wynik. Tymczasem dziś niektóre samochody rodzinne potrafią zahamować na dystansie 32-33 metrów! To ogromna różnica i nie jest możliwe, aby taki postęp dokonał się wyłącznie za sprawą doskonalenia układów hamulcowych. Co więcej, systemy ABS są znaną od lat i dobrze opanowaną technologią, w której nie dokonała się żadna rewolucja. Były co prawda próby zastosowania elektrohydraulicznych układów hamulcowych, ale nie przyniosły one spodziewanego efektu w postaci skrócenia drogi hamowania.
Chcesz na własnej skórze przekonać się o tym, jak najnowsza mieszanka ogumienia samochodowego poprawia stabilność jazdy samochodu? To nie jest takie proste, bo potrzebny będzie stary samochód ze zużytymi oponami, które wymienisz na najnowsze. Do tego tor wyścigowy albo zamknięty odcinek drogi z odpowiednim zabezpieczeniem. Przeciętny Kowalski nie jest w stanie przeprowadzić testu w takich warunkach. Pozostaje Ci nam zaufać. Stare auto na najnowszych oponach hamuje tak dobrze, że zaskoczeni mogą być nawet jego konstruktorzy. Odkryj opony do samochodów na Michelin.pl i znajdź idealne opony do swojego pojazdu
Jak struktura opony wpływa na drogę hamowania na suchej i mokrej jezdni?
Ta zależność występuje i to na dwa sposoby. Aby o nich napisać, musimy wyjaśnić pojęcia powierzchniowego i kształtowego połączenia opony z jezdnią. W gruncie rzeczy to nic skomplikowanego. Połączenie powierzchniowe polega na styku powierzchni opony z nawierzchnią jezdni. Siła hamująca pojazd jest w tym przypadku wypadkową nacisku na koło i współczynnika tarcia między gumą a asfaltem. Połączenie kształtowe polega na „czepianiu” się podłoża przez bieżnik opony. Dokładnie tak, jak kot łapie się pazurami, kiedy chcesz go wbrew jego woli przesunąć.
Bieżnik opony ma wpływ na oba zjawiska. Jego wzór decyduje o:
- efektywnej powierzchni styku gumy z jezdnią, która jest mniejsza od pola styku opony z jezdnią (chyba że mówimy o oponach typu slick),
- liczbie „pazurków” chwytających się mikronierówności asfaltu.
Oddziaływanie powierzchniowe opony z jezdnią w największym stopniu odpowiada za prowadzenie Twojego auta do granicy przyczepności. Kiedy następuje choćby minimalny poślizg, połączenie kształtowe potrafi uratować sytuację. Zupełnie jak dłoń wspinacza, która znajdzie chwyt na skalnym zboczu.
Jak głębokość bieżnika opony wpływa na drogę hamowania w głębokiej wodzie?
I znowu jesteśmy przy bieżniku. Aby lepiej zrozumieć, jak opona odprowadza wodę z pola jej styku z jezdnią, spróbujemy spojrzeć na temat nieco niekonwencjonalnie.
Wyobraź sobie, że wcięcia na powierzchni opony to małe łyżeczki. Masz głęboką miednicę i chcesz opróżnić ją z wody. Ponieważ bieżnik opony ma wiele wgłębień na swoim obwodzie, masz do dyspozycji mnóstwo łyżeczek i ludzi do ich obsługi. Zależy Ci przecież na czasie. Trzeba jak najszybciej opróżnić miednicę z wody.
Przy założeniu, że liczba łyżeczek jest jednakowa, odpowiedz sobie na następujące pytanie: Kiedy szybciej uda się opróżnić miednicę – używając łyżeczek do herbaty, czy łyżek do zupy? Podobny dylemat mamy w przypadku opony. Musi ona stale odprowadzać wodę z pola styku koła z jezdnią, aby guma opony mogła oprzeć się o asfalt i przenieść siłę napędową, boczną lub hamującą w samochodzie.
Jeżeli opona ma głęboki bieżnik – czyli jest nowa – można to przyrównać do opróżniania miednicy łyżkami do zupy. Kiedy staje się on płytki, łyżki zamieniają się w malutkie łyżeczki. A łysa opona nie kręci się na tyle szybciej, by zrekompensować mniejszą głębokość rowków odprowadzających wodę. Tutaj ważna jest zarówno głębokość, jak i przemyślany, opracowany w laboratorium wzór opony. Jedno i drugie może uratować życie lub zdrowie Tobie oraz innym uczestnikom ruchu.
Jak sztywność ściany opony zmienia reakcję na skręt kierownicy?
Mała czy duża sztywność ściany powoduje, że opona podczas pokonywania zakrętu mniej lub bardziej kładzie się na boku. Zbyt podatna opona, która została źle dobrana do masy auta i stylu jazdy, może się nawet podłożyć pod felgę albo zejść z felgi na ostrym zakręcie przy niewielkiej prędkości jazdy. Z reguły opony o wyższym profilu – nazywane potocznie „balonami” – bardziej kładą się na zakrętach. Powoduje to odczuwalne opóźnienie między momentem, w którym skręcisz kierownicę auta, a zmianą kierunku jazdy.
Fani sportowych samochodów bardzo tego nie lubią, więc zakładają opony o niższym profilu. Przypomnijmy tylko, że profil to stosunek wysokości opony do jej szerokości. W uproszczeniu można go przyrównać do wysokości opony między felgą a jezdnią.
Opona o wyższej sztywności ścian zazwyczaj jest mniej komfortowa. To nie jest błąd. Opona odpowiada za wygodę jazdy, bo niweluje najdrobniejsze drgania, których amortyzatory pojazdu nie są w stanie „wybrać”.
W takiej sytuacji trzeba wspomnieć, że geometria opony może, ale nie musi przesądzać o jej właściwościach dynamicznych. Uznani producenci opon, którzy poświęcają najwięcej środków i czasu na badania oraz testy, potrafią odpowiednio dobrać sztywność opony. I to jest różnica, którą możecie poczuć, kiedy zdecydujecie się na budżetowe, nieznane ogumienie.
Jak przedni napęd samochodu wpływa na przyczepność opony do jezdni?
O tym wie każdy, kto jeździ lub jeździł autem z przednim napędem. Przyczepność opony, a więc jej jakość, ma znaczący wpływ na możliwość szybkiego ruszenia z miejsca. W samochodzie przednionapędowym przednia oś zostaje odciążona w momencie dynamicznego startu.
Tutaj różnica między oponami różnych marek potrafi być odczuwalna nawet dla kompletnego laika. Nie każdy producent potrafi zoptymalizować oponę do pracy pod zróżnicowanym obciążeniem. Co to oznacza w praktyce? Musisz się liczyć z tym, że po wymianie opon na „ekonomiczne” możesz nie zdążyć opuścić skrzyżowania przy dynamicznym skręcie w lewo. Ruszanie autem z przednim napędem przy skręconych kołach to wyjątkowo nieoptymalna sytuacja, która jest wyzwaniem zarówno dla opon, jak i dla konstrukcji zawieszenia.
W tym przypadku pieniądze wydane na dobre opony mogą się zwrócić w postaci zdrowia lub nawet życia. Możliwość szybkiej i skutecznej ucieczki ze skrzyżowania to często jedyny manewr obronny, jaki pozostaje do dyspozycji.
Jaki wpływ na przyczepność w warunkach zimowych ma głębokość bieżnika?
Z poprzednich akapitów wiesz już co nieco o kształtowym połączeniu opony z jezdnią. Teraz powrócimy do tego tematu. Zimą to właśnie ten rodzaj oddziaływania opony na jezdnię w znacznej mierze odpowiada za przyczepność auta.
Współczynnik tarcia śniegu czy oblodzonej jezdni jest śladowy w porównaniu z asfaltem. Dlatego oponę zimową skonstruowano w taki sposób, aby dziesiątki malutkich pazurków chwytało się za mikronierówności śniegu.
Żeby lamele, czyli wspomniane pazurki opony zimowej mogły działać, bieżnik musi mieć odpowiednią głębokość. To dzięki strukturze lameli od razu odróżnisz oponę letnią od zimowej. I jeszcze raz odwołamy się do analogii z kotem, który wbija pazurki w dywan. Im dłuższe pazurki (oczywiście w pewnych granicach), tym głębiej złapią za podłoże.
Dlatego głębokość bieżnika opon zimowych ma kluczowe znaczenie. Aby mechanizm „pazurkowy” działał skutecznie, lamele muszą mieć odpowiednią elastyczność i głębokość. Przed sezonem zimowym warto zmierzyć głębokość bieżnika, a najlepiej podjechać do markowego warsztatu oponiarskiego na kontrolę kół.
Czym jest synergia między stanem a jakością opony?
Pogorszenie stanu lub jakości opony obniża przyczepność i bezpieczeństwo jazdy. Kiedy oba parametry pogarszają się jednocześnie, drastycznie spada bezpieczeństwo jazdy.
Opona zużywa się na kilka sposobów. Podstawowym i najbardziej znanym jest mechaniczne ścieranie. Ten rodzaj zużycia może następować równomiernie – wtedy opona przetrwa najdłużej – lub nierównomiernie. W tym drugim przypadku może dojść do szybszego zużycia środkowej części bieżnika na skutek zbyt wysokiego ciśnienia w kołach lub starcia opony na jej krawędzi w wyniku niewłaściwej geometrii zawieszenia.
Opona z wiekiem podlega procesowi starzenia. W skrajnych przypadkach na jej bocznych ścianach powstają widoczne mikropęknięcia. Zanim się pojawią, zazwyczaj opona matowieje. To wszystko ma znaczenie dla jej parametrów i bezpieczeństwa jazdy.
Bardzo dużo zmienić może jakość opony. Jeżeli kupisz budżetowy model o niskiej przyczepności, to jego parametry wyjściowe będą gorsze od egzemplarza klasy premium. W miarę zużywania opona ta zaoferuje Ci już tylko bardzo niską przyczepność. Jeśli natomiast wybierzesz oponę markową o wysokiej przyczepności, to mimo zużycia może ona działać niewiele gorzej od nowej taniej opony.
Ważną rolę dla Twojego bezpieczeństwa odgrywa także optymalne ciśnienie w kołach. Ma to duży wpływ nie tylko na opory toczenia i wartość spalania. W osobnym artykule wyjaśniamy, jak dobrać ciśnienie w oponach.
Większość kierowców nigdy nie sprawdzi pełni możliwości opon w swoim samochodzie. Bo komu zdarza się hamować awaryjnie i z maksymalną siłą? Albo wyjść cało z potencjalnie kolizyjnej sytuacji drogowej? Być może nigdy nie przekonasz się, co potrafią opony Twojego auta. Nie poznasz maksimum ich możliwości. Nawet gdyby sytuacja awaryjna miała zdarzyć Ci się choćby jeden raz, to i tak warto mieć gwarancję, że zrobiłeś wszystko, aby zapewnić swojemu pojazdowi jak najlepszą przyczepność. Dobre opony to doskonała inwestycja w Twoje zdrowie i życie, ponieważ w sytuacji awaryjnej przyczepność ma kluczowe znaczenie dla możliwości uniknięcia kolizji. Pamiętaj o tym, kiedy przyjdzie Ci wymienić ogumienie w Twoim samochodzie!