
Jazda na suwak - przepisy, zasady oraz największe zalety

Jaki był cel wprowadzenia jazdy na suwak?
Głównym celem wprowadzenia jazdy na suwak było zredukowanie zatorów drogowych oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa uczestników ruchu. Ale to nie wszystko. Dzięki stosowaniu tej zasady:
- znacząco spada ryzyko zablokowania się skrzyżowania,
- pojazdy uprzywilejowane mogą przemieszczać się dużo szybciej podczas zatorów drogowych,
- kierowcy uczą się ustępowania pierwszeństwa i kultury na drodze.
Wprowadzenie jazdy na suwak sprawia, że już nie musisz liczyć jedynie na dobrą wolę innych kierowców. Stosowanie tej zasady pozwala maksymalnie wykorzystać wszystkie dostępne pasy ruchu.
Jakie są zasady jazdy na suwak w ruchu drogowym?
Podczas jazdy na suwak musisz pamiętać o kilku podstawowych zasadach:
- Wykorzystaj całą długość kończącego się pasa. Nie zjeżdżaj wcześniej, tylko poruszaj się nim do końca.
- Utrzymaj prędkość zbliżoną do samochodu poruszającego się pasem obok.
- Zasygnalizuj wcześniej zamiar zmiany pasa ruchu. Bezwzględnie włącz kierunkowskaz przed wykonaniem manewru.
- Poruszając się pasem, który ma kontynuację, Twoim obowiązkiem jest wpuszczenie auta jadącego obok po kończącym się pasie ruchu.
Do nietypowych należy sytuacja z trzema pasami ruchu, kiedy kierowca jadący środkowym pasem musi wpuścić pojazdy z dwóch skrajnych. W takim przypadku powinien przepuszczać na zmianę jedno auto z prawej i jedno z lewej strony. Stosuj tę zasadę również wtedy, gdy pas się nie kończy, ale jest zablokowany.
Obserwując cały proces z lotu ptaka, przypomina on zasuwania zamka błyskawicznego. Pamiętaj, że skuteczność jazdy na suwak jest największa, jeśli przestrzegają jej wszyscy kierowcy.
Jakie błędy można popełnić podczas jazdy na suwak?
Jazda na suwak jest prosta pod warunkiem stosowania się do jej zasad. Niestety podczas tego manewru kierowcy również popełniają błędy. Jednym z najczęstszych jest blokowanie pasa ruchu, w wyniku czego inni uczestnicy nie mogą przejechać do jego końca. Takie zachowanie stwarza realne zagrożenie i utrudnia ruch. Zgodne z Prawem o ruchu drogowym możesz za nie otrzymać karę.
Kierowcy jadący kończącym się pasem ruchu nie mogą wymuszać pierwszeństwa i wpychać się za jednym z przepuszczanych pojazdów. Zgodnie z obowiązującymi przepisami kierowca jadący pasem mającym kontynuację obowiązkowo musi wpuścić jedno auto.
Pamiętaj, aby nie próbować zjeżdżać wcześniej z kończącego się pasa ruchu. Dojedź do jego końca i dopiero wtedy zasygnalizuj zmianę.
Błędy w stosowaniu jazdy na suwak mogą okazać się dla Ciebie kosztowne. Za nieprzestrzeganie tej reguły grozi mandat w wysokości 500 zł. Pamiętaj również o obowiązku tworzenia korytarza życia, który ma ogromne znaczenie dla służb ratunkowych. Nieutworzenie go jest zagrożone karą w wysokości 500 zł.
Kiedy nie obowiązuje jazda na suwak?
Jazda na suwak nie jest obowiązkowa w każdej sytuacji. Można wymienić 3 przypadki, w których nie musisz przestrzegać tej zasady. Oto one:
- Ruch na jezdni odbywa się w sposób płynny. Nie występuje znaczące zmniejszenie prędkości jazdy. To bardzo zasadny wyjątek. Gdyby kierowca w ramach jazdy na suwak, bez oglądania się na inne pojazdy chciał wjechać z pasa rozbiegowego na sąsiedni, to mógłby doprowadzić do wypadku.
- Istnieje możliwość kontynuowania jazdy danym pasem ruchu. Jazdy na suwak nie możesz stosować, gdy chcesz ominąć korek, przemieszczając się pasem do skrętu w prawo i w ostatniej chwili zmieniając go na właściwy. W takiej sytuacji powinieneś albo skręcić w prawo, czyli tak jak prowadzi pas ruchu, albo włączyć się na pas do jazdy prosto przepuszczając auta poruszające się tym pasem.
- Nie dojechałeś jeszcze do końca pasa, a przed Tobą są pojazdy, które zgodnie z regułami jazdy na suwak mają pierwszeństwo do zmiany pasa.
Stosowanie jazdy na suwak jest obowiązkiem każdego kierowcy. Zwracaj szczególną uwagę na prawidłowe wykonywanie tego manewru. Unikaj najczęstszych błędów, aby zachować płynność ruchu i nie narażać się na karę finansową.