Labeling – jak czytać nowe etykiety na oponach

 17-10-2019

Etykiety na oponach to standard obowiązujący w UE od 1 listopada 2012 roku. Labeling jest stosowany również na sprzętach AGD. Chcesz wybrać najbardziej efektywne i ekonomiczne opony do swojego auta? W takim razie warto, abyś bardziej szczegółowo poznał oznaczenia występujące na etykietach.

Jakie opony są wyłączone z etykietowania?

Wszystkie opony osobowe produkowane po 30 czerwca 2012 roku muszą być etykietowane przed sprzedażą. Od tej zasady są jednak wyjątki. Obowiązek etykietowania nie obejmuje następujących opon:

  • rajdowe,
  • motocyklowe,
  • kolcowane,
  • bieżnikowane,
  • zapasowe,
  • off-road,
  • do aut zarejestrowanych po raz pierwszy przed 1990 rokiem,
  • posiadających indeks prędkości poniżej 80 km/h,
  • posiadających średnicę osadzenia poniżej 10 cali i powyżej 25 cali.

Ogumienie wyprodukowane przed 2012 rokiem można sprzedawać bez etykiet. Niestety wiele modeli z Chin wyprodukowanych nawet po tej dacie nie posiada stosownego oznaczenia. Dlatego najlepiej unikać tego typu produktów.

Dlaczego wprowadzono labeling?

Ideą labelingu jest ujednolicenie systemu prezentacji parametrów różnych modeli opon. Kupujący ma uzyskać przejrzystą informację, a także łatwość porównywania różnych produktów między sobą.

Na podstawie etykiet potencjalny kupujący może określić:

  • poziom bezpieczeństwa,
  • komfort jazdy,
  • oszczędności w czasie eksploatacji.

Labeling ma także w pewien sposób oddziaływać na producentów opon, którzy chcą spełniać oczekiwania coraz bardziej wymagających klientów. Podawanie określonych cech ma skłonić ich do zwracania jednakowej uwagi na wszystkie właściwości produkowanego ogumienia. Tak naprawdę każdy model opony jest rodzajem kompromisu oferowanych osiągów. Mniejszy opór toczenia może negatywnie wpływać na przyczepność na mokrej nawierzchni. I odwrotnie poprawa parametrów w trudnych warunkach atmosferycznych może zwiększać „głośność” opony.

Etykiety na oponach mają w założeniu przyczynić się do redukcji hałasu na drogach oraz zmniejszenia wpływu transportu na środowisko naturalne.

Jak czytać nowe etykiety opon od 1 maja 2021 roku?

W myśl rozporządzenia unijnego obowiązującego od 1 maja 2021 roku nastąpiły zmiany w etykietowaniu opon. Nowy wzór zawiera te same klasyfikacje określające:

  • efektywność paliwową,
  • przyczepność na mokrej nawierzchni,
  • poziom hałasu.

Same ikony klas przyczepności i efektywności paliwowej zostały upodobnione do etykiet urządzeń gospodarstwa domowego. Usunięto klasy F i G ze względu na niewystarczające wartości oporów toczenia oraz przyczepności na mokrej nawierzchni. Pojawiły się za to dodatkowe piktogramy. Informują one o zwiększonej przyczepności opon na śniegu i/lub lodzie. Na nowych etykietach opon znajduje się także kod QR, z którego można pobrać informacje o konkretnym produkcie.

Według rozporządzenia unijnego obowiązek stosowania opon został poszerzony o opony do aut ciężarowych i autobusów. W ich przypadku wcześniej wymagane było jedynie przedstawienie klas etykiet.

Jaki praktyczny cel miało wprowadzenie nowych etykiet? Przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa na drodze oraz efektywności ekonomicznej. Istotne były także względy ochrony środowiska. Nowe oznaczenia mają w sposób obiektywny i ujednolicony przedstawiać użytkownikowi informacje na temat różnych modeli opon. W przypadku przyczepności na śniegu i oblodzonej nawierzchni to ułatwienie szczególnie dla kierowców z krajów Europy Środkowej i Wschodniej, a także Skandynawii oraz obszarów górskich, gdzie panują trudne warunki zimowe.

Pamiętaj, że producenci nie mają obowiązku wymiany etykiet na nowe w przypadku opon wprowadzonych do sprzedaży przed 1 maja 2021 roku.

Jakie dane prezentują nowe etykiety na oponach?

Na etykietach przedstawiane są następujące dane:

  • efektywność energetyczna oraz opór toczenia,
  • przyczepność na mokrej nawierzchni,
  • głośność opony,
  • przyczepność na śniegu i lodzie.

Pora na szczegółowe wyjaśnienie kolejnych parametrów:

  • Efektywność energetyczna

Niskie opory toczenia powodują, że opona zużywa mniej energii. W efekcie samochód spala mniej paliwa oraz emituje mniejszą ilość spalin do atmosfery. Im wyższy parametr oporów toczenia, tym lepsza efektywność paliwowa opon. Niestety jednocześnie spada przyczepność do mokrej lub oblodzonej nawierzchni. Dlatego producenci starają się zrównoważyć te osiągi.

  • Przyczepność na mokrej nawierzchni

Ten parametr ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo podróżowania. Jest analizowany w trakcie jazdy po mokrej, utwardzonej nawierzchni. Auto testowe porusza się po prostym odcinku z prędkością 85 km/h. Następnie w określonym punkcie włączane są hamulce i analizowana droga hamowania.

  • Głośność opony

Parametr określający zewnętrzny hałas podawany w decybelach. Głośne opony to modele posiadające symbol C. Warto przy tym pamiętać, że nawet najgłośniejszy model nie przekracza obowiązującej normy. Ciche opony są bardziej przyjazne dla otoczenia. Ma to szczególne znaczenie w aglomeracjach miejskich, gdzie panuje duże natężenie ruchu.

  • Przyczepność na śniegu i lodzie

Wskaźniki te informują o możliwości użycia opony w określonych warunkach zimowych. Symbol przyczepności na drodze oznacza oponę wyprodukowaną na rynek skandynawski i fiński. Jest ona dostosowana do bardzo niskich temperatur i długiego zalegania pokrywy lodu oraz śniegu na drodze. Jednocześnie takie ogumienie ma mniejszą przyczepność na suchych i mokrych drogach w temperaturze ok. 0 stopni. Takie warunki najczęściej panują zimą w krajach Europy Środkowej. Dlatego tego typu opony nie mogą zastąpić typowych zimowek i ogumienia całorocznego projektowanego „pod nasze zimy”.

Jakie dane są ukryte pod kodem QR?

Wspomnianą już wcześniej nowością na etykietach jest kod QR. Pozwala on na szybki dostęp do informacji dotyczących danego produktu. Po zeskanowaniu zostaniesz przekierowany na stronę europejskiej bazy danych produktów do etykietowania energetycznego (EPREL). Producenci są zobowiązani przepisami unijnymi do przekazywania do EPREL określonych informacji dotyczących opony. Powinni to zrobić jeszcze zanim ogumienie trafi do sprzedaży.

Dane wysyłane do EPREL dzielimy na dwie grupy. Pierwsza to informacje publiczne dostępne dla konsumentów, czyli:

  • identyfikator dostawcy,
  • identyfikator typu opony,
  • etykieta w formacie elektronicznym,
  • klasy i pozostałe parametry etykiety,
  • parametry karty informacyjnej produktu.

Druga część informacji jest zamknięta i wykorzystywana do nadzoru rynku. Producenci umieszczają w niej:

  • identyfikator typu opony,
  • opis typu opony,
  • protokoły badań, klasyfikacji i pomiarów,
  • szczególne środki ostrożności, jakie należy podjąć przy montażu, instalacji, konserwacji czy badaniu opony,
  • parametry techniczne opony,
  • obliczenia wykonane na podstawie uzyskanych parametrów.

Jeżeli po kilku latach użytkowania planujesz zakup nowych opon, to już nie zaskoczy Cię widok większej liczby symboli. Labeling ogumienia pomoże Ci w porównaniu konkurencyjnych modeli i wyborze optymalnych opon do swojego auta. Pamiętaj, że swoją decyzję możesz zawsze skonsultować ze specjalistą jednego z serwisów sieci Euromaster.