Mycie auta w czasie, zimy złote zasady

 17-10-2019

Myślisz, ze to siarczysty mróz ma najbardziej negatywny wpływ na karoserię samochodu. To nieprawda. Dla Twojego auta najgorsza jest mokra i ciepła zima. Częste zmiany temperatury z dodatniej na ujemną mogą spowodować duże spustoszenie w powłoce lakierniczej samochodu. W niskiej temperaturze tempo rozwoju procesów korozyjnych jest relatywnie małe. Podczas mroźnej zimy na drogach zalega niewiele soli. Potwierdza to przykład Szwecji, gdzie normą są mroźne zimy. Nawet 20-letnie auta używane sprowadzane z tego kraju wyróżniają się dobrym stanem technicznym i lakierniczym. Kiedy temperatura zaczyna oscylować w granicach 0 stopni, zarządcy dróg obficie posypują nawierzchnię solą. W ten sposób dostaje się ona we wszystkie zakamarki karoserii. Kiedy w kluczowych miejscach pojawia się wilgoć, a temperatura wzrasta, rozpoczynają się procesy korozyjne. 

Mycie samochodu zimą - jak działa piasek, brud, wilgoć i niska temperatura?

Zanim zabierzesz się za czyszczenie karoserii, w pierwszej kolejności powinieneś usunąć spod maski oraz okolicy nawiewów liście, gałęzie i ziemię. Tego typu zabrudzenia zatykają odpływy i sprzyjają gromadzeniu się wilgoci. Pod koniec okresu zimowego te miejsca stają się „magazynem” soli drogowej zmieszanej z brudem. W efekcie musisz zmagać się z zaparowanymi szybami oraz rozwojem korozji.

Zanieczyszczenia pod maską możesz usunąć za pomocą odkurzacza. Pamiętaj, że musi być on przystosowany do mokrych zanieczyszczeń. Najlepiej użyć do tego celu odkurzacz przemysłowy lub urządzenie dostępne na stacjach benzynowych. Możesz także skorzystać z kompresora ze sprężonym powietrzem. Najlepiej jednak najpierw usunąć zanieczyszczenia odkurzaczem, a następnie oczyścić komorę silnika powietrzem pod dużym ciśnieniem. Pamiętaj, że błoto gromadzi się także w nadkolach, bardziej widocznych miejscach nadwozia oraz pod maskownicami w okolicach progów. Tych zanieczyszczeń pozbędziesz się najłatwiej sprężonym powietrzem. Przygotuj się na to, że do precyzyjnego wyczyszczenia takich miejsc konieczne będzie zdemontowanie maskownic i ozdobnych nakładek.

Myjnia automatyczna czy ręczna - jak czyścić lakier w czasie zimy?

Zastanawiasz się, z jakiej myjni korzystać w okresie zimowym? Najwygodniejszym wyborem jest myjnia automatyczna. Działa ona nawet w temperaturze -10 stopni. Dużym atutem tego rozwiązania jest opcja osuszania auta po zakończonym czyszczeniu. Oczywiście nie zawsze jest ono w 100% dokładne. Pewnym mankamentem myjni automatycznej są szczotki i gąbki mające bezpośredni kontakt z lakierem. W trakcie pracy zbierają one zabrudzenia i piasek, powodując powstanie rys na lakierze. Przed skorzystaniem z myjni automatycznej najlepiej usunąć zabrudzenia wodą pod ciśnieniem. Pamiętaj także, że w instrukcji obsługi wielu nowych aut znajduje się zakaz czyszczenia „automatem”.

Myjnie bezdotykowe nie działają w czasie dużych mrozów. Oczywistą wadą jest brak możliwości natychmiastowego osuszenia pojazdu. W efekcie po umyciu może na nim powstać warstwa lodu. Z drugiej strony woda pod ciśnieniem skutecznie usuwa drobiny piasku. Myjką ciśnieniową możesz oczyścić także nadkola i trudno dostępne zakamarki. A to miejsca, w których najczęściej rozwija się korozja.

Najlepszym, ale jednocześnie najdroższym rozwiązaniem jest myjnia ręczna. Czyszczenie w ogrzewanym pomieszczeniu jest najefektywniejsze. Podczas pielęgnacji auta używa się ciepłej wody. Warto pamiętać o obfitym spłukaniu nadwozia przed rozpoczęciem czyszczenia. W ogrzewanej myjni najłatwiej dokładnie wysuszyć samochód.

Przed umyciem samochodu koniecznie zabezpiecz zamki w drzwiach. Możesz zakleić je taśmą. Szczególnie jeśli korzystasz z myjni bezdotykowej. Dostająca się do wnętrza zamków woda łatwo zamarza. To może uniemożliwić otwarcie samochodu. Po myciu auta warto przetrzeć wszystkie uszczelki w drzwiach, klapie bagażnika i pokrywie silnika. Dobrze posmarować je silikonem. Wytrzyj także od wewnątrz progi, drzwi oraz słupki. Po zimowym umyciu auta najlepiej udać się na przejażdżkę z włączonym ogrzewaniem. To pomoże całkowicie wysuszyć pojazd i pozwoli odparować wilgoci. Nie zaleca się czyszczenia komory silnika w okresie zimowym. Instalacja elektryczna i zapłonowa jest w tym czasie szczególnie narażona na uszkodzenie spowodowane działaniem wody.

Jak umyć felgi w okresie zimowym?

Felgi to kolejny element szczególnie narażony na działanie niekorzystnych, zimowych warunków. Niska temperatura może powodować skompresowanie powietrza w oponach. Efektem jest spadek ciśnienia, który zwiększa ryzyko uszkodzenia felgi podczas jazdy po nierównościach i dziurach. Sól i środki odśnieżające powszechnie stosowane na polskich drogach zawierają chlorki oraz substancje chemiczne reagujące z aluminium. W efekcie powodują korozję oraz powierzchniowe uszkodzenia obręczy. Często mają one formę wyraźnych przebarwień, plam i otarć. Oczywiście nowe modele felg są produkowane z bardzo odpornych stopów i dodatkowo pokrywane warstwą lakieru.

Kluczem do skutecznej ochrony felg aluminiowych jest ich częste czyszczenie. To pomaga usunąć szkodliwe substancje chemiczne i zabrudzenia. Pamiętaj, aby podczas czyszczenia używać wyłącznie łagodnych detergentów i miękkich szczotek. Unikaj agresywnych preparatów, ponieważ mogą one uszkodzić powierzchnię obręczy. Nie zaczynaj czyszczenia, jeśli felgi są jeszcze rozgrzane po jeździe. W przeciwnym razie zaaplikowany preparat szybciej wyschnie, pozostawiając nieestetyczne zacieki oraz przebarwienia. Przed użyciem zapoznaj się z instrukcją stosowania danego środka. Jeżeli musisz użyć silniejszego detergentu, to obficie spłucz całe auto po jego użyciu.

Istotne jest również odpowiednie zabezpieczenie felg przed negatywnymi czynnikami atmosferycznymi. Do tego służą specjalne pasty i woski. Tworzą one barierę ochronną, która zabezpiecza przed korozją oraz trwałymi przebarwieniami. Pamiętaj, aby skorzystać z tej formy ochrony jeszcze przed rozpoczęciem sezonu zimowego.

Jak czyścić wnętrze samochodu w zimie?

W okresie jesienno-zimowym powinieneś zadbać o czystość wewnątrz samochodu. W chłodne dni zbiera się dużo więcej kurzu i brudu. Dodatkowo elementy wykonane z tworzywa sztucznego mają tendencje do matowienia. Co zrobić, aby zabezpieczyć wnętrze pojazdu? W pierwszej kolejności opróżnij bagażnik, schowki oraz półki. Odkurz cały samochód, wykładzinę i siedzenia. Pamiętaj o dokładnym wyczyszczeniu najmniejszych zakamarków.

Następnie dokładnie wyczyść deskę rozdzielczą, kokpit oraz wszystkie elementy plastikowe. Wnętrze auta jest wykonane z wielu materiałów. Najczęściej jest to tworzywo sztuczne, tekstylia, skóra, szkło, drewno czy chrom. Przy wyborze środków do pielęgnacji zwróć uwagę na ich przeznaczenie. Dzięki temu uzyskasz maksymalny efekt. Przed rozpoczęciem okresu zimowego wymień materiałowe dywaniki na gumowe rynienki. Tekstylne podłoże łatwo wchłania wodę, co może prowadzić do pojawienia się pleśni. Gumowe dywaniki są dużo bardziej praktyczne i łatwiejsze w czyszczeniu.

Stosowanie się do powyższych wskazówek ułatwi Ci utrzymanie auta w czystości podczas zimy. Regularna pielęgnacja karoserii, felg oraz wnętrza auta zwiększy odporność na działanie niekorzystnych czynników, jakie działają na Twój pojazd w okresie zimowym.