
Samodzielny montaż kół czy wymiana opon w profesjonalnym serwisie?

Samodzielny montaż opon wydaje się być korzystny z punktu widzenia oszczędności czasu oraz pieniędzy. Ale czy tak jest naprawdę? Warto nieco bliżej przyjrzeć się z pozoru prostej czynności serwisowej.
Czy możliwa jest samodzielna wymiana pełnych kół?
O ile samodzielna wymiana opon na felgach jest praktycznie niewykonalna, to zamiana kompletnych kół nie wydaje się zbyt skomplikowaną czynnością. To jednak tylko pozory. Co prawda czynności związane z podniesieniem auta, odkręceniem, przykręceniem koła oraz opuszczeniem pojazdu nie należą do trudnych, ale w praktyce wymagają wielkiej staranności. Podkładając niepoprawnie podnośnik, który jest na wyposażeniu auta, możesz doprowadzić do uszkodzenia samochodu. Problemem może się okazać również zapieczona śruba w kole lub nakrętka. Klucz fabryczny, który jest na wyposażeniu, nie wystarczy do odkręcenia śruby. Przy nieodpowiedniej technice może dojść do uszkodzenia piasty lub szpilki koła. Jeśli nawet uda się poprawnie wykonać powyższe czynności, to zostaje jeszcze kwestia dokręcenia śrub z odpowiednią siłą i wyważenie kół. Co prawda możesz dokręcić śruby „na oko”, ale istnieje wtedy ryzyko przeciągnięcia śruby lub samoistnego poluzowania się koła. Do wyważenia kół niezbędna jest wyważarka. Nie da się tego zrobić w warunkach domowych.
Z tego względu serwis kół w sprawdzonym punkcie jest najlepszym rozwiązaniem. Specjalista:
- oceni czy opony nadają się do dalszego użytkowania,
- zamontuje ogumienie zgodnie z procedurami,
- dokręci śruby kluczem dynamometrycznym,
- napompuje odpowiednim ciśnienie.
Przy okazji oceni zużycie bieżnika opony, klocków hamulcowych i stan zawieszenia.
Pamiętaj!
Koło (opona) jest jedynym elementem pojazdu, który ma bezpośrednią styczność z nawierzchnią. Bezpieczeństwo jest najważniejsze, więc zostaw serwis opon profesjonalistom.
Jakie błędy możesz popełnić podczas wymiany opon?
Serwis opon w aucie wymaga wiedzy i doświadczenia. Najczęstsze błędy popełniane w trakcie tej czynności to:
- niewłaściwe ciśnienie w oponach,
- brak kontroli stanu i czystości śrub,
- niewłaściwa technika dokręcania śrub,
- nieprawidłowe zamocowanie koła,
- nieskalibrowany klucz dynamometryczny.
Podczas serwisu opon należy wykonać szereg dodatkowych czynności jak:
- oczyszczenie i zabezpieczenie miejsca styku obręczy z piastą,
- przepompowanie koła do minimum 3,5 bara,
- oczyszczenie miejsca założenia odważników,
- skalibrowanie TPMS.
Jak przebiega profesjonalny montaż opon w samochodzie?
Jeśli nadal myślisz o samodzielnej wymianie opon w swoim aucie, to powinieneś poznać procedury obowiązujące w serwisach samochodowych.
W Euromaster serwis ogumienia odbywa się według określonego protokołu. Serwisanci wykonują krok po kroku następujące czynności:
- zabezpieczenie wnętrza auta folią ochronną,
- wprowadzenie pojazdu na stanowisko,
- podniesienie pojazdu,
- odkręcenie kół,
- oczyszczenie kół,
- demontaż i założenie opony na feldze,
- założenie nowych zaworów,
- napompowanie kół azotem lub powietrzem,
- wyważenie kół,
- montaż kół na pojeździe,
- dokręcenie kół kluczem dynamometrycznym,
- kontrola czujników ciśnienia TPMS.
To pokazuje, że z pozoru zwyczajny serwis kół jest procedurą złożoną z wielu punktów. Każdy z nich ma duże znaczenie dla Twojego komfortu i bezpieczeństwa na drodze.
Szukasz sprawdzonego warsztatu? Przeczytaj artykuł, jak wybrać serwis opon.