
Czy można wymienić tylko dwie nowe opony?

Zakup kompletu opon to duży wydatek dla każdego kierowcy. Niektórzy starają się go ograniczać, kupując ogumienie z półki budżetowej. Część kierowców zastanawia się także nad możliwością wymiany tylko dwóch opon? Niewiele osób zwraca uwagę na kwestie prawidłowego użytkowania ogumienia. A to właśnie ma kluczowy wpływ na tempo zużycia bieżnika. Dlatego przygotowaliśmy krótki poradnik, w którym wyjaśniamy:
- co powoduje nadmierne zużywanie ogumienia,
- jak ograniczyć tempo zużycia opon,
- kiedy można wymienić tylko dwie opony w pojeździe.
Co wpływa na szybsze zużycie opon na przód i tył?
Istnieje wiele czynników bezpośrednio wpływających na przyspieszone tempo zużycia ogumienia w pojeździe. Najważniejsze z nich to:
- Brak rotowania opon
W autach z napędem na przód opony zamontowane na przedniej osi zużywają się szybciej. Po pewnym czasie różnica w wysokości bieżnika między osiami staje się zbyt duża, co pogarsza parametry jezdne auta.
- Nieprawidłowe ciśnienie
Opona napompowana jedynie w 80% ma o 20% krótszą żywotność. Wartość ciśnienia niższa o 0,6 bara od optymalnej powoduje wzrost spalania nawet o 4%. Zbyt wysokie ciśnienie prowadzi z kolei do nadmiernego zużycia skrajnych części bieżnika. Niewłaściwe ciśnienie wydłuża także drogę hamowania, co ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów.
- Styl jazdy kierowcy
Agresywne ruszanie z miejsca i hamowanie przekłada się bezpośrednio na tempo zużycia ogumienia. Ten problem dotyczy szczególnie aut o większej mocy silnika i wyższym momencie obrotowym. Pokonywanie zakrętów z nadmierną prędkością powoduje ścieranie zewnętrznej części bieżnika. Negatywny wpływ na opony ma także przekraczanie maksymalnej dopuszczalnej ładowności pojazdu.
- Niewłaściwy rodzaj ogumienia
Jazda zimą na oponach letnich skraca ich żywotność. Podobnie jest w przypadku używania opon zimowych latem. Letnie opony w niskich temperaturach tracą swoją elastyczność. To przyspiesza zużycie bieżnika i zwiększa ich podatność na uszkodzenie. Miękkie opony zimowe w wysokich temperaturach tracą swój bieżnik o wiele szybciej niż w chłodnych miesiącach.
- Niesprawny układ zawieszenia
Negatywny wpływ na tempo zużycia opon mają luzy w zawieszeniu. Powodują one, że geometria układu jezdnego staje się płynna, czyli zmienia się zależnie od sił działających na podwozie. Przekłada się to także na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Nieprawidłowa geometria zawieszenia jest typową przyczyną ponadnormatywnego zużycia bieżnika. W takiej sytuacji jedna opona zużywa się szybciej od pozostałych. Na początku nie jest to odczuwalne w czasie jazdy. Innym objawem jest nierównomierne zużycie bieżnika, a dokładnie szybsze ścieranie się zewnętrznej lub wewnętrznej strony. Opona z takimi śladami eksploatacji nie nadaje się do dalszego użytkowania. Dlatego geometrię kół należy sprawdzać przy każdej wymianie opon.
- Niesprawne amortyzatory
Szybsze zużycie opon powodują także niesprawne amortyzatory. W takiej sytuacji podczas jazdy po nierównościach powierzchnia opony na ułamki sekundy odrywa się od podłoża. W chwili odzyskania styczności z jezdnią pojawia się silne tarcie i wysoka temperatura. To przyspiesza zużycie bieżnika.
- Nieprawidłowe przechowywanie i konserwacja
Opony mogą zużywać się również podczas przechowywania. Nieprawidłowe magazynowanie negatywnie wpływa na stan ogumienia. W przypadku przestrzegania zasad przechowywania opony starzeją się 17 razy wolniej niż podczas codziennego użytkowania. W osobnym artykule znajdziesz więcej informacji, jak przechowywać opony.
Jak ograniczyć tempo zużycia ogumienia na dwóch osiach?
Tempo zużycia opon możesz ograniczyć dzięki prawidłowemu użytkowaniu oraz przechowywaniu między sezonami. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci wydłużyć żywotność ogumienia:
- regularnie kontroluj stan gumy i bieżnika,
- stosuj rotację opon między osiami,
- zadbaj o prawidłowe wyważenie i współosiowość kół,
- unikaj agresywnego stylu jazdy,
- systematycznie kontroluj ciśnienie w oponach,
- użytkuj ogumienie zgodnie z przeznaczeniem.
Kiedy można wymienić tylko dwie opony jednej osi?
Po pierwsze warto pamiętać, że aby zachować konstrukcyjne założenia auta, ogumienie musi być w dobrym stanie. Bieżnik każdej z opon powinien być równomiernie zużyty. Dysproporcje między głębokością bieżnika na tylnej i przedniej osi prowadzą do zmiany właściwości jezdnych auta. Jeśli opony z głębszym bieżnikiem założysz na tylną oś, auto będzie gorzej radzić sobie z hamowaniem i skręcaniem. W razie poślizgu przednia oś szybciej straci przyczepność. Jeżeli zaś w lepsze ogumienie uzbroisz przednią oś, samochód straci na sterowności. Poza tym zwiększy się ryzyko poślizgu nadsterownego.
Optymalnym rozwiązaniem w takiej sytuacji byłaby wymiana wszystkich czterech opon, w przypadku ograniczonego budżetu możesz wybrać mniejsze zło. Wytarte opony z przedniej osi po prostu wyrzuć, a w ich miejsce załóż ogumienie, które dotychczas znajdowało się na tylnych kołach. Na nie z kolei załóż nowe opony. Dzięki temu w kryzysowej sytuacji unikniesz poślizgu nadsterownego, który mógłby skończyć się uderzeniem bokiem w przeszkodę. Dużo mniej groźny jest poślizg podsterowny, z którego łatwiej wyjść. W skrajnych przypadkach skończy się on „tylko” uderzeniem z przodu.
W przypadku samochodów z napędem na jedną oś dopuszcza się założenie pary nowych opon (mniej zużytych), ale z zaleceniem ich montażu na tylnej osi. Pozwala to uniknąć zjawiska nadsterowności. Lepsze opony zamontowane z przodu to znaczne pogorszenie stabilności i kierowalności na mokrej nawierzchni w sytuacjach awaryjnych. Aby ograniczyć ryzyko poślizgu przy nagłych manewrach, wymagających szybkiego działania, zaleca się montowanie lepszych opon na tylnej osi. Nawet pomimo pogorszenia drogi hamowania!
Statystyki policyjne wskazują, że zderzenia boczne są bardziej niebezpieczne od kolizji czołowych. Odsetek osób rannych w wyniku zderzeń bocznych jest ponad 2 razy większy niż w przypadku czołowych lub tylnych.
Dla wszystkich samochodów ze zintegrowanym napędem (na 4 koła), zaleca się wymianę 4 opon jednocześnie. Ma to na celu zachowanie takiego samego obwodu tocznego wszystkich opon. Zbyt duża różnica pomiędzy oponami zamontowanymi na dwóch osiach może w dłuższej perspektywie uszkodzić skrzynkę rozdzielczą. Zgodnie z prawem nawet w takim aucie wolno się jednak poruszać na oponach identycznych tylko na kołach jednej osi! Najlepiej jednak nie stosować tej zasady w praktyce. Cztery jednakowe koła to gwarancja prawidłowego działania napędu. Każda inna sytuacja może prowadzić do usterek, których naprawa będzie sporym obciążeniem dla Twojego budżetu. Znajdź porady dotyczące zmiany opon na stronie Michelin.pl i jeździj bezpiecznie przy każdej pogodzie
Jeżeli nie masz wolnych środków na zakup całego kompletu ogumienia, to możesz w określonych sytuacjach wymienić tylko 2 sztuki. Pewnym rozwiązaniem jest także zakup kompletu tańszych opon. Eksperci nie zalecają jednak oszczędzania na jakości. Pamiętaj, że opona to jedyny element styku pojazdu z jezdnią. Ogumienie ma decydujący wpływ na bezpieczeństwo w czasie jazdy. Dlatego powinieneś zadbać, aby było ono najlepszej jakości i w optymalnym stanie.