Wymiana uszkodzonej opony - jak sprawnie wymienić koło na zapasowe?

 17-10-2019

Uszkodzenie opony to ogromny problem dla każdego kierowcy. Szczególnie jeśli taka sytuacja wydarzy się z dala od domu. Wystrzał opony wcale nie musi jednak oznaczać końca Twojej podróży. Przebite koło można przecież wymienić. I w wielu przypadkach nie będzie Ci do tego potrzebna wykwalifikowana pomoc. Uszkodzoną oponę możesz wymienić samodzielnie. Przygotowaliśmy dla Ciebie krótki poradnik, dzięki któremu dowiesz się, jak to zrobić sprawnie i bezpiecznie.

Jakie są najczęstsze przyczyny wystrzału opony w samochodzie?

Najczęstszym powodem wystrzału opony na drodze jest brak regularnego serwisu ogumienia oraz kontroli ciśnienia przed wyjazdem w dłuższą podróż. Zdarza się, że kierowcy sprawdzają poziom napompowania przez kopnięcie w oponę. To groteskowa metoda, której skuteczność jest równa zeru.

Najczęstsze przyczyny rozerwania opony w czasie jazdy to:

  • uszkodzenie powstałe w wyniku najechania na twardy lub ostry przedmiot,
  • przegrzanie opony,
  • wada fabryczna opony,
  • nadmierne zużycie opony,
  • usterka w układzie hamulcowym.

Nie jesteś w stanie wyeliminować wszystkich przyczyn wystrzału opony. Część z nich ma przecież charakter losowy. Możesz jednak zminimalizować ryzyko ich wystąpienia oraz ograniczyć konsekwencje takiego zdarzenia.

Dlatego podczas wystrzału opony najlepiej przestrzegać następujących zasad:

  • Zachowaj spokój. Unikaj gwałtownego hamowania oraz nagłych ruchów kierownicą. Pozwól, aby pojazd sam wytracił prędkość. Ostre hamowanie zwiększy działanie siły bezwładności. To utrudni Ci opanowanie auta.
  • Sprawdź stan ogumienia i samego pojazdu po zatrzymaniu. Zabezpiecz miejsce zdarzenia. Zweryfikuj, czy uszkodzeniu nie uległy także pozostałe opony.
  • Wezwij pomoc drogową, jeśli nie jesteś w stanie samodzielnie wymienić koła.

Jak wymienić uszkodzoną oponę?

Uszkodzoną oponę możesz wymienić samodzielnie. Oczywiście pod warunkiem, że w bagażniku masz koło zapasowe. W tym przypadku nie wchodzi w grę ściągnięcie samej opony. Do tego potrzebny jest specjalistyczny sprzęt, jakim dysponują warsztaty wulkanizacyjne. Do wymiany całego koła wystarczą Ci podstawowe umiejętności. To bardzo prosta czynność. Warto jednak mieć przy sobie kilka narzędzi jak:

  • klucze do kół,
  • lewarek,
  • trójkąt ostrzegawczy,
  • kamizelka odblaskowa,
  • koło dojazdowe.

Jeśli nie posiadasz tych akcesoriów, to najlepiej wezwać pomoc drogową. Wymiana koła bez potrzebnego sprzętu jest niemożliwa lub niebezpieczna.

Pamiętaj, że po założeniu tzw. dojazdówki nie powinieneś poruszać się na niej przez dłuższy czas. Eksperci zalecają, aby na kole zapasowym poruszać się z prędkością nie większa niż 80 km/h. Jego zadaniem jest umożliwienie bezpiecznego dotarcia do domu lub warsztatu.  Ty natomiast powinieneś zająć się zakupem nowej opony. A w zasadzie dwóch. Pamiętaj, że ogumienie pracujące na tej samej osi powinno być jednakowe pod względem modelu, rodzaju bieżnika oraz poziomu zużycia. Jeżeli wszystkie cztery opony w Twoim aucie są już mocno wyeksploatowane, to warto w takiej sytuacji zastanowić się nad zakupem całego kompletu. 

Jakich błędów unikać podczas wymiany?

Podczas wymiany uszkodzonej opony łatwo o popełnienie błędu. Dlatego poniżej zamieszczamy kilka ostrzeżeń dotyczących tej czynności. Podczas wymiany często dochodzi do następujących sytuacji:

  • Brak kontroli stanu i czystości śrub

W trakcie wystrzału opony uszkodzeniu może ulec także felga oraz śruby. Podczas ściągania obręczy dochodzi czasem do uszkodzenia gwintu szpilki. To obniża parametry śruby. W efekcie po przykręceniu może ona ulec obluzowaniu. Podobnie jest w przypadku zabrudzeń. Zanieczyszczona powierzchnia pogarsza moc dokręcenia.

  • Nieprawidłowa technika dokręcania śrub

Śruby powinieneś dokręcać „na krzyż”. Pierwsze obroty wykonuj powoli i dokładnie. Zadbaj, aby gwint śruby idealnie spasował się z otworem. Kiedy elementy prawidłowo się zazębią, możesz dokręcić je z większą siłą. Po wstępnym przykręceniu śrub opuść koło na ziemię. Wtedy łatwiej będzie ci dokręcić je z pełną mocą. Po przejechaniu 20-30 km zatrzymaj się i koniecznie sprawdź stan dokręcenia śrub. Jeśli któraś będzie poluzowana, to dokręć ją.

  • Niewłaściwe dokręcenie koła

Wszystkie śruby powinny być dokręcone z taką samą siłą. Jeżeli te wartości nie będą jednakowe, to po opuszczeniu koła felga może ustawić się krzywo na podłożu. Dotyczy to szczególnie felg aluminiowych. Takie odchylenie sięga najczęściej ułamka milimetra. W efekcie powstaje mikroszczelina, która w czasie jazdy może wpływać na stan dokręcenia śrub.

  • Niewłaściwe napompowanie opony

To ostatni etap wymiany, o którym wielu kierowców po prostu zapomina. Pamiętaj, że nie znasz ciśnienia, jakie aktualnie jest w Twoim kole zapasowym. Dlatego po założeniu powinieneś dopompować je do wartości zalecanych przez  producenta. Jeśli tego nie zrobisz, to możesz mieć problemy podczas jazdy. Różnica ciśnienia między dojazdówką, a pozostałymi kołami wpływa na kontrolę nad autem. A to prowadzi do niebezpiecznych sytuacji na drodze. Zdobądź porady dotyczące zmiany opon na stronie Michelin.pl, aby jeździć bezpiecznie przez cały rok

Czy uszkodzoną oponę można naprawić?

Uszkodzenia opony można podzielić na dwa rodzaje:

  • Przebicie boku opony, które ma formę nacięcia lub pęknięcia. Ten rodzaj uszkodzenia dyskwalifikuje możliwość naprawy opony.
  • Przebicie czoła bieżnika w wyniku ingerencji ostrego przedmiotu w strukturę bieżnika. W takim wypadku możliwa jest skuteczna naprawa opony.

Czoło opony najczęściej ulega uszkodzeniu punktowemu. Jest ono wynikiem przebicia gumy przez ostry przedmiot jak gwóźdź.

Istnieje także grupa uszkodzeń, które uniemożliwiają naprawę opony. Zalicza się do nich:

  • odklejenie fragmentu bieżnika lub rozdzielenie warstw opasania,
  • uszkodzenie spowodowane niewłaściwym napompowaniem opony,
  • uszkodzenie powstałe w wyniku działania substancji żrącej lub węglowodorów,
  • widoczna lub zniekształcona drutówka.

Naprawa opony ma 3 zasadnicze cele:

  • usunąć uszkodzone elementy konstrukcji,
  • wzmocnić osłabione miejsce,
  • przywrócić szczelność opony.

Naprawa opony obejmuje następujące czynności:

  • uszczelnienie kanału przy pomocy specjalnego korka,
  • uszczelnienie wewnętrzne wraz ze wzmocnieniem w formie wkładu naprawczego.

Opona to jedyna powierzchnia łącząca samochód z jezdnią. Ogumienie jest narażone na działanie wielu niekorzystnych czynników. Pomimo specjalnie zaprojektowanej konstrukcji może ono ulec uszkodzeniu. W momencie wystrzału opony przede wszystkim nie powinieneś panikować. Po bezpiecznym zatrzymaniu auta możesz samodzielnie założyć koło zapasowe i bez problemu udać się do domu lub najbliższego serwisu.