Sezonowa wymiana opon

 17-10-2019

Eksperci Euromaster zalecają wymianę opon na zimowe, gdy temperatura powietrza spada poniżej 7 stopni Celsjusza w ciągu dnia. Właśnie wtedy możesz spodziewać się  pierwszych opadów śniegu lub śniegu z deszczem czy przygruntowych przymrozków. W takich warunkach opony letnie nie są w stanie zapewnić optymalnego poziomu ochrony.

Czy warto wymieniać opony na zimowe?

Pamiętaj, że dla opon zima zaczyna się już przy +7°C. Warunki jazdy w zimie mogą być bardzo zróżnicowane. Niezależnie, czy nawierzchnia jest sucha, wilgotna, mokra lub ośnieżona), jej temperatura o tej porze roku zawsze jest niska. W okresie zimowym skuteczność ogumienia letniego jest mniejsza w porównaniu do zimowego. W związku z tym zmiana opon letnich na zimowe staje się niezbędna ze względów bezpieczeństwa.

Opona zimowa posiada zupełnie inną mieszankę gumy. Jej elastyczność w niskich temperaturach jest dużo większa od opon letnich. To pozwala na zachowanie lepszej przyczepności nawet na suchej drodze. Ze statystyk wypadków drogowych wynika, że między październikiem a kwietniem tylko 4% wypadków odnotowuje się podczas jazdy po śniegu. Najwięcej, bo aż 57 procent, ma miejsce na nawierzchniach suchych. Tak wynika z badań przeprowadzonych przez Katedrę Badań Przyczyn Wypadków Drogowych na Uniwersytecie Technicznym w Dreźnie (VÜFO).

Na wilgotnej, zimowej jezdni istotną rolę odgrywa rzeźba bieżnika, a więc gęstość nacięć, kształty, kierunek elementów oraz liczba lameli. W miesiącach zimowych mogą również występować warunki ekstremalnie trudne jak głęboki śnieg, śnieg ubity oraz lód czy gołoledź. Zapewnienie dobrej przyczepności na tego typu drogach wymaga zastosowania następujących mechanizmów działania opony:

  • Efekt zazębiania się

Bieżnik opony odciska się na śniegu, dzięki czemu powstaje efekt zazębiania opony z zaśnieżoną nawierzchnią. Zależy on od kilku czynników, jak kierunkowa rzeźba, duża ilość krawędzi, klocki wykonane ze specjalnej mieszanki gumowej czy duża gęstość lameli.

  • Efekt „pazura”

Za efekt „pazura” odpowiedzialne są lamele. Działają one jak tysiące małych elementów chwytających podłoże. Skuteczność tego efektu jest tym większa, im większa liczba lameli oraz staranniej dopracowany ich kształt.

  • Efekt powierzchni styku z nawierzchnią

Im większa jest powierzchnia styku opony z podłożem, tym lepsza jej przyczepność. Efekt ten ma szczególne znaczenie na oblodzonych drogach.

  • Efekt mieszanki gumowej

Jest związany ze składem mieszanki gumowej . Musi ona zachowywać odpowiednią elastyczność i być skuteczna w warunkach poniżej +7°C. Optymalną przyczepność mieszanki uzyskano dzięki dodatkowi krzemionki. Aby dowiedzieć się więcej o oponach dostosowanych do sezonu zimowego, odwiedź stronę Michelin.pl i odkryj opony zimowe i całoroczne odpowiednie dla Twojego samochodu.

Dlaczego opony całoroczne nie są wystarczające?

Opony całoroczne muszą zachować rozsądny zakres osiągów w zróżnicowanych warunkach. W efekcie nigdy nie będą tak bezpieczne, jak modele sezonowe. Eksperci Euromaster nie rekomendują opon całorocznych szczególnie dla osób podróżujących w trudnych warunkach zimowych. Jeśli dysponujesz samochodem, który pokonuje niewielkie przebiegi głównie w mieście, możesz rozważać ze względów ekonomicznych montaż opon całorocznych. Pamiętaj jednak, żeby zachować dużą ostrożność na nawierzchniach pokrytych śniegiem lub lodem.

Kiedy należy najlepiej wymienić opony na nowe?

Opony powinieneś wymienić na nowe w następujących sytuacjach:

  • Przebicie opony

Niektóre uszkodzenia opony można naprawić, lecz  musi ona zostać sprawdzona przez specjalistę. Tylko on może ustalić, czy nie nastąpiły uszkodzenia wewnętrznych elementów, co powoduje, że opona nie nadaje się do naprawy.

  • Zużyty bieżnik

Wskaźnik zużycia opony wynoszący 1,6 mm oznacza minimalną dopuszczalną wysokość bieżnika. Różnica pomiędzy głębokością głównych kanałów (rowków) dwóch opon zamontowanych na jednej osi nie może przekraczać 5 mm.

  • Widoczne ślady starzenia się opony

Wbrew ogólnej opinii, wiek opony nie ma dużego wpływu na jej parametry. Jeśli jest przechowywana w odpowiednich warunkach, nie powinieneś się martwić. Na okres eksploatacji opon samochodowych może wpływać wiele czynników jak warunki pogodowe, warunki przechowywania i używania, obciążenie, prędkość, ciśnienie, konserwacja itd. 

  • Uszkodzenie opony

Uszkodzenia opon spowodowane najechaniem na krawężnik lub inną przeszkodę drogową mogą się przyczynić do powstawania szczelin, przetarć, przecięć lub zniekształceń. Powinny zostać dokładnie sprawdzone przez specjalistę. Eksperci Euromaster pomogą ustalić, czy opona nadaje się do dalszej jazdy, naprawy, czy powinna zostać zastąpiona nową oponą.

  • Nieprawidłowe zużycie

Odbiegające od normy zużycie w niektórych miejscach (na środku lub na bokach) często jest oznaką problemu mechanicznego jak niepoprawna zbieżność, usterka wyważenia, kłopoty z zawieszeniem lub skrzynią biegów. Może to być również skutek nieodpowiedniego ciśnienia. W razie stwierdzenia najmniejszych nieprawidłowości należy skontaktować się ze specjalistą.

  • Niewłaściwie dobrane opony

Jeżeli nie masz pewności czy Twoje opony są dobrane właściwie, skorzystaj z porady naszych ekspertów.

Zdecydowanie zalecane jest sprawdzanie stanu opon raz w tygodniu. Raz w miesiącu należy zweryfikować ciśnienie, głębokość bieżnika oraz sprawdzić oponę pod kątem uszkodzeń bocznych lub innych oznak nierównomiernego zużycia. W razie najmniejszych wątpliwości powinieneś zasięgnąć opinii eksperta, aby potwierdzić, czy opony nadają się do użytku. 

Kupić dwie czy cztery nowe opony?

Dopuszczalne jest posiadanie 2 rodzajów opon zamontowanych w pojeździe. Pod warunkiem że na kołach jednej osi są one identyczne co do marki, modelu, rozmiaru, oraz konstrukcji. Opony takie, muszą posiadać ten sam indeks prędkości oraz nośności. Teoretycznie zatem można legalnie mieć inne opony na przedniej, a inne na tylnej osi.

Warto jednak zasięgnąć rady eksperta i upewnić się, czy taka konfiguracja w Twoim aucie jest bezpieczna oraz czy nie wpłynie negatywnie na zużywanie się innych części pojazdu. Zbyt duże różnice w wysokości bieżnika mogą powodować przyspieszone zużycie elementów układu napędowego i w najgorszym przypadku prowadzić nawet do urwania wału napędowego lub rozsypania się np. przekładni planetarnej. Nierównomierne zużycie wpływa także na zachowanie samochodu np. w czasie hamowania.

Stosowanie regularnej rotacji pomiędzy osiami, najlepiej co 7500 – 10000 km, pomaga utrzymać wszystkie opony w podobnym stanie i uniknąć powstania nierównomiernego zużycia. Każdy profesjonalny serwis ogumienia stosuje tę zasadę.

Jakich zasad należy przestrzegać podczas wymiany opon?

Podczas wymiany opon należy przestrzegać następujących zasad:

  • zakładaj identyczne opony na tej samej osi (te same wymiary, indeksy prędkości i nośności, marka oraz rzeźba bieżnika),
  • stosuj wymiary homologowane przez producenta pojazdu (w razie chęci zmiany zasięgnij najpierw opinii specjalisty),
  • zakładaj lepsze opony na tylnej osi, w celu uniknięcia zjawiska nadsterowności,
  • w aucie z napędem 4X4 zawsze wymieniaj 4 identyczne opony tej samej marki.

Pompowanie opon powietrzem czy azotem?

Właściwe ciśnienie ma wpływ na żywotność opony, dlatego też eksperci Euromaster zalecają napompowanie kół azotem. Azot, ze względu na swoje właściwości, zapobiega wahaniom ciśnienia występującym pod wpływem zmian temperatur. Ponadto gaz ten nie wchodzi w reakcję z metalem. To zmniejsza ryzyko wystąpienia rdzy na felgach. Opona napompowana azotem utrzymuje ciśnienie prawie pięciokrotnie dłużej niż opona napełniona powietrzem, co przekłada się również na jej trwałość opony oraz stan zawieszenia, a także redukuje zużycie paliwa.

Dzięki pompowaniu kół azotem:

  • zwiększysz swoje bezpieczeństwo w trakcie jazdy – szczególnie przy dużych prędkościach i wysokiej temperaturze,
  • zadbasz o pewność prowadzenia oraz  komfort jazdy samochodem,
  • wydłużysz żywotność opon,
  • zmniejszysz zużycie paliwa. 

Dlaczego po wymianie opon należy sprawdzić geometrię kół?

Zakup opon to inwestycja na kilka lat. Większość kierowców przypomina sobie o potrzebie ustawienia geometrii kół dopiero w chwili, kiedy trudno już jest utrzymać prawidłowy kierunek jazdy. Wtedy najczęściej jest już za późno ze względu na nadmierne zużycie opon. W takiej sytuacji naprawa nie jest możliwa. Jednocześnie nowe opony przy złym ustawieniu geometrii zużyją się już po krótkim czasie.

Kontrola wraz z regulacją geometrii zawieszenia to koszt, który najczęściej nie przekracza ceny jednej nowej opony.  Dodatkowo daje Ci pewność, że nie zniszczysz nowego kompletu ogumienia w swoim aucie. W Euromaster usługa kontroli i regulacji geometrii wykonywana jest na najnowszych urządzeniach z wykorzystaniem laserowej technologii 3D. Pozwala to na niezwykłą precyzję ustawienia kątów. W przypadku samochodów wyposażonych w elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) po regulacji geometrii wykonywana jest niezbędna kalibracja jego ustawień.

Jak wymieniać opony z czujnikami ciśnienia TPMS?

Od listopada 2014 roku przepisy europejskie nałożyły obowiązek montowania czujników ciśnienia we wszystkich nowych samochodach. Jeśli Twoje auto posiada czujniki ciśnienia, powinieneś szczególną uwagę poświęcić ich prawidłowemu montażowi i kalibracji. Wymiana opon z czujnikami w serwisach nieposiadających odpowiednich kompetencji może zakończyć się uszkodzeniem tych czułych elementów lub w „najlepszym” wypadku nieprawidłowymi odczytami w czasie jazdy. Dlatego szukaj rekomendowanych serwisów, które stosują dobre praktyki branżowe, mają kompetentnych pracowników oraz zostały przeszkolone w zakresie obsługi kół z czujnikami ciśnienia TPMS i dysponują odpowiednim sprzętem diagnostycznym.

W osobnym artykule szczegółowo omawiamy czujniki TPMS.

Jak wymieniać opony typu Run Flat?

Opony typu Run Flat są bardzo wygodnym rozwiązaniem dla aut narażonych na przebicia ogumienia. Pozwalają na dalszą jazdę nawet po utracie ciśnienia. Większość użytkowników takich opon nawet nie zdaje sobie sprawy, że ich auto jest wyposażone w inny rodzaj ogumienia oraz że wymagają one specjalnego sprzętu do wymiany. Niektórzy mechanicy próbują sobie radzić podczas wymiany takich opon za pomocą zwykłych montażownic, łomów oraz innych improwizowanych narzędzi. Niestety takie działania z dużym prawdopodobieństwem przyczynią się do uszkodzenia elementów koła. Warto zatem wybrać warsztat, który posiada specjalną maszynę do obsługi opon Run Flat oraz koniecznie poinformować serwis o posiadaniu tego typu opon.

Gdzie wymieniać opony?

Mogłoby się wydawać, że wymiana opon to bardzo prosta czynność i nie wymaga szczególnych umiejętności. Nieprawidłowy montaż, zaniedbania oraz standard obsługi w serwisie to czynniki, które mogą mieć wpływ na Twój komfort, bezpieczeństwo oraz zużycie części samochodu. Wybierając warsztat, powinieneś sugerować się kilkoma ważnymi czynnikami. Więcej o tym znajdziesz w osobnym artykule na blogu.

Opony można bardzo łatwo zniszczyć w wyniku niewłaściwego składowania. Dlatego przygotowaliśmy poradnik, jak przechowywać opony.