Wymiana akumulatora

Kontrola, serwis i wymiana akumulatora w samochodzie

Kontrolka symbolizująca akumulator na desce rozdzielczej informuje jedynie o stanie alternatora. Jednocześnie nie powiadamia o konieczności wymiany lub doładowania akumulatora. Dlatego tak ważne jest regularne kontrolowanie stanu baterii. Nie zawsze potrzebna jest wymiana akumulatora. Często wystarczy jedynie jego doładowanie i uzupełnienie elektrolitu. Dotyczy to w szczególności starszego typu akumulatorów.

Kiedy wymienić akumulator w samochodzie?

Producenci określają żywotność nowych akumulatorów na ok 4-5 lat. Oczywiście czas ten zależy od miejsca i sposobu użytkowania pojazdu. Na konieczność wymiany akumulatora wskazują problemy z uruchomieniem zimnego silnika oraz widocznie przygasające kontrolki. 

Najczęstsze przyczyny rozładowania akumulatora to:

  • eksploatacja auta na krótkich odcinkach w dużych odstępach czasu,
  • nadmierne obciążenie instalacji elektrycznej przez włączony ciepły nawiew, ogrzewanie szyb, elektryczne lusterka, zestaw audio, żarówki o większym zapotrzebowaniu na energię,
  • pozostawione otwarte drzwi lub klapa bagażnika,
  • pozostawione włączone światła podczas dłuższego postoju,
  • niesprawna instalacja elektryczna,
  • zużycie akumulatora,
  • niesprawny alternator.

Jaki akumulator wybrać do samochodu?

Podczas wyboru akumulatora najlepiej skorzystać z pomocy profesjonalisty. Rozmiar i typ akumulatora do danego modelu szczegółowo określa producent danego pojazdu. Ważną kwestią jest rozmieszczenie biegunów w samochodzie. Właściwe dopasowanie akumulatora pozwala uniknąć nadmiaru okablowania w instalacji elektrycznej. Pojemność akumulatora powinna być adekwatna do potrzeb samochodu. Zakup akumulatora o zbyt małej pojemności grozi ciągłym niedoborem prądu. Przy baterii o zbyt dużej pojemności alternator nie będzie w stanie napełnić jej w 100%. 

Najpopularniejsze typy akumulatorów to:

  • Akumulatory kwasowo-ołowiowe

Najczęściej spotykany typ akumulatorów. Stosowany w większości pojazdów. W tej kategorii znajdują się stosunkowo tanie akumulatory, których jakość niestety nie jest najwyższa. Wyróżniamy dwa typy akumulatorów kwasowo – ołowiowych:

  • obsługowe – starszego typu, które wymagają kontroli stanu elektrolitu,
  • bezobsługowe – nowsze, które posiadają szczelną obudowę uniemożliwiającą odparowanie elektrolitu.
  • Akumulatory żelowe

Posiadają większą pojemność i są bardziej odporne na rozładowanie.

  • Akumulatory AGM

Zbudowane z nasączonej maty włókna szklanego. Są mniejsze od akumulatorów kwasowo-ołowiowych, ale posiadają podobną pojemność. Sprawdzają się przede wszystkim w autach hybrydowych lub pojazdach intensywnie eksploatowanych. 

Co zrobić, gdy rozładuje się akumulator?

Jeśli akumulator ulegnie rozładowaniu, należy spróbować naładować go prostownikiem. Jeżeli awaria ma miejsce w trasie, warto sprawdzić, czy ochrona assistance obejmuje taką sytuację. Można także poprosić o pomoc innych kierowców, którzy dysponują kablami rozruchowymi. Każdy profesjonalny serwis samochodowy pomoże w uruchomieniu auta oraz wykona diagnostykę stanu akumulatora. 

Jak prawidłowo ładować akumulator?

Aby naładować akumulator, należy użyć prostownika lub kabli rozruchowych.

  • Ładowanie za pomocą kabli rozruchowych

Podłączając przewody rozruchowe, należy uważać, aby nie uszkodzić instalacji w pojeździe oraz w aucie, z którego będzie czerpany prąd. Warto sprawdzić, czy akumulator nie jest zamarznięty. Taka sytuacja może grozić wybuchem. Ładowanie powinno odbywać się na włączonych silnikach obu aut. Przewody należy łączyć zgodnie ze schematem „plus do plusa, minus do minusa”. Ładowanie za pomocą kabli to rozwiązanie doraźne, które nie zapewnia pełnej sprawności akumulatora. Podczas wyjazdu w dłuższą trasę akumulator prawdopodobnie doładuje się do pełna. Jednak, aby mieć 100% pewności, dobrze jest odwiedzić serwis i sprawdzić przyczynę usterki oraz doładować akumulator profesjonalnym przetwornikiem.

  • Ładowanie za pomocą prostownika

Ładowanie powinno odbywać się na odłączonym od instalacji i wyjętym z pojazdu akumulatorze. Jeśli akumulator jest zabrudzony, należy go wyczyścić. Zaciski na prostowniku i akumulatorze trzeba połączyć zgodnie z oznaczeniami (+) do (+). Wartość prądu, jakim będzie ładowany akumulator, zależy od przyjętej metody. Jednym z bezpieczniejszych sposobów jest ładowanie akumulatora prądem o  wartości 1/20 jego pojemności. Sam proces ładowania powinien być cały czas nadzorowany i trwać krócej niż 10 godzin. Podczas ładowania akumulatora nie wolno palić. Z baterii wydobywa się łatwopalny wodór, co może grozić wybuchem. 

Jak dbać o akumulator?

Aby zachować akumulator w dobrym stanie, warto stosować się do poniższych zasad:

  • dbać o czystość klem, aby nie zaśniedziały,
  • wyłączyć urządzenia dodatkowo pobierające prąd przy rozruchu silnika (światła, nawiew, GPS itp.),
  • unikać jazdy tylko na krótkich odcinkach,
  • dbać o sprawny alternator,
  • regularnie uzupełniać elektrolit w przypadku akumulatorów starego typu,
  • unikać wielu prób uruchomienia silnika przy problemach z rozruchem,
  • sprawdzać stabilność mocowanie akumulatora,
  • regularnie kontrolować miernikiem napięcie na klemach (powinno wynosić 13,9 - 14,5 przy uruchomionym silniku).

Każdy Akumulator jest wrażliwy na zmiany temperatury. Optymalna temperatura otoczenia dla pracy akumulatora to ok 25°C. Przy temp -20°C sprawność akumulatora spada do ok. 40%.

Jaki akumulator wybrać do auta z systemem Start&Stop?

System Start&Stop automatycznie wyłącza silnik podczas postoju i ponownie uruchamia, gdy kierowca wciśnie pedał sprzęgła lub zwolni hamulec w pojeździe z automatyczną skrzynią biegów. To rozwiązanie pozwala na redukcję zużycia paliwa oraz emisji CO2 w ruchu miejskim. Jednocześnie zastosowanie systemu Start&Stop wymaga, aby rozrusznik i akumulator miały większą trwałość i były wyposażone w zabezpieczenia przed skutkami częstego wyłączania jednostki napędowej.

W autach z systemem Start&Stop montuje się akumulatory wykonane w technologii:

  • EFB

Akumulatory tego typu mają płyty dodatnie pokryte specjalną powłoką polimerową. To zwiększa odporność na częste rozładowywanie  i ładowanie prądem o dużym natężeniu.

  • AMG

Akumulatory tego typu mają pomiędzy płytami włókno szklane, które całkowicie wchłania elektrolit. Na zaciskach można uzyskać trochę wyższe napięcie. Akumulatory AMG są bardziej odporne na tzw. głębokie rozładowanie.

W niektórych pojazdach z systemem Start&Stop oprócz typowego akumulatora znajduje się jeszcze tzw. akumulator energii. Jego zadaniem jest gromadzenie energii elektrycznej w celu ułatwienia pierwszego rozruchu silnika i ponownego w trybie Start&Stop. Tego typu rozwiązanie jest zbudowane z dwóch, szeregowo połączonych kondensatorów o pojemności kilkuset faradów. W chwili rozładowania akumulator energii wspomaga układ rozruchu prądem o natężeniu kilkuset amperów.

Akumulatory do pojazdów wyposażonych w systemy Start&Stop są dostosowane do częstego uruchamiania silnika. Ponieważ bateria poddawana jest cyklicznym obciążeniom, musi pracować z pełną wydajnością nawet przy częściowym naładowaniu. Akumulatory tego typu są droższe i posiadają większą pojemność. Bardzo ważne jest, aby nie zastępować ich tańszymi zamiennikami.

Jakie oznaczenia występują na akumulatorze?

Na akumulatorze występują następujące oznaczenia:

  • Napięcie

Napięcie znamionowe podawane jest w woltach instalacji elektrycznej pojazdu, z którą może współpracować akumulator. 

  • Pojemność

Określa amperogodziny, czyli zdolność ogniw do przechowywania ładunku elektrycznego. Im więcej odbiorników prądu w samochodzie, tym większa pojemność baterii jest potrzebna do prawidłowego działania. Jeśli akumulator ma zbyt dużą pojemność, to alternator nie będzie w stanie go w pełni naładować i może ulec uszkodzeniu.

  • Prąd rozruchu

Jego wartość jest podawana w amperach. Określa maksymalne natężenie prądu w trakcie uruchamiania jednostki napędowej. Do silników 6, 8, czy 12 cylindrowych potrzebne są akumulatory o znacznie większym prądzie rozruchowym. 

  • Normy

Oznaczenie (EN) to normy, według których zmierzono parametry akumulatora. Wyróżniamy następujące normy oznaczeń prądu rozruchowego:

  • IEC – starsza norma europejska,
  • DIN – norma niemiecka,
  • EN – norma europejska,
  • SAE – norma amerykańska.
  • Data zalania kwasem

Istotną informacją jest data pierwszego napełnienia kwasem. Warto pamiętać, że nie jest to data produkcji samej obudowy akumulatora. To jak dawno akumulator został zalany kwasem, może mieć wpływ na jego żywotność. Taka informacja powinna znaleźć się na opakowaniu każdej baterii.

Oprócz wymienionych wyżej parametrów podczas zakupu akumulatora trzeba wziąć pod uwagę również jego wymiary. W tym celu najlepiej jest korzystać z katalogów poszczególnych producentów.

Co zrobić ze starym akumulatorem

Każdy sklep oferujący sprzedaż akumulatorów jest zobowiązany do przyjęcia zużytej baterii przy zakupie nowej. Można także oddać zużyty akumulator bez konieczności kupowania nowego. Pozostawienie starej baterii w serwisie wymaga dokonania opłaty depozytowej w wysokości 30 zł/szt.

Zadbaj o sprawne i niezawodne zasilanie wszystkich układów w pojeździe. Sprawdź stan akumulatora w jednym z serwisów Euromaster. Umów się na diagnostykę lub wymianę starej baterii. Nasi specjaliści dobiorą akumulator najlepiej dopasowany do Twojego modelu auta.