Serwis amortyzatorów

Przegląd i wymiana amortyzatorów w samochodzie

Głównym zadaniem amortyzatorów jest tłumienie drgań przenoszonych na nadwozie. Odpowiadają one również za szereg bardziej złożonych procesów wpływających na bezpieczeństwo i komfort w czasie jazdy.

Jak amortyzatory wpływają na komfort i bezpieczeństwo jazdy?

Koła na skutek drgań, nierówności lub wychyleń są odrywane od powierzchni drogi. W efekcie przenoszą siły napędu, hamowania i kierowania pojazdem z mniejszą skutecznością. Dlatego w układzie zawieszenia pojazdów stosowane są amortyzatory. Elementy te zapewniają prawidłowy kontakt kół z nawierzchnią. Zbyt słabe tłumienie odbija się niekorzystnie na komforcie podróżowania. Nadmierne drgania pojazdu przenoszą się także na reflektory. Efektem tego jest oślepianie kierowców jadących z przeciwnej strony. W konsekwencji może to doprowadzić do bardzo niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Zbyt silne tłumienie jest niekorzystne z punktu widzenia przyczepności. Nowoczesne amortyzatory są zbudowane w taki sposób, aby pogodzić wymagania komfortu oraz bezpieczeństwa jazdy.

Przy prędkości 50 km/godz. nawet jeden zużyty w 50% amortyzator wydłuża drogę hamowania o 2 metry.

Amortyzatory pośrednio wpływają na pracę systemu ABS. W sytuacji, gdy amortyzator traci sprężystość i nie tłumi odpowiednio drgań koła, sterownik ABS odczytuje to jako brak przyczepności i ogranicza intensywność pracy hamulca.

Zła praca amortyzatorów może również powodować powstawanie zjawiska aquaplaningu na mokrej nawierzchni. Koła wpadając w wodę, podskakują na niej zupełnie tak, jak na asfaltowych nierównościach. To powoduje gwałtowny spadek przyczepności auta podczas jazdy w deszczu.

Stan amortyzatorów należy sprawdzać raz w roku lub co 20 000 kilometrów. Specjaliści zalecają wymianę amortyzatorów co 80 000-100 000 kilometrów. Regularna kontrola z pewnością pomoże zwiększyć ich żywotność.

Jakie są oznaki zużycia amortyzatorów?

Najważniejsze objawy wskazujące, że konieczny jest pilny serwis amortyzatorów, to:

  • wydłużona droga hamowania,
  • problem z nierównym prowadzeniem pojazdu na zakrętach,
  • podskakiwanie kół w czasie jazdy,
  • wibracje odczuwalne w układzie kierowniczym,
  • kołysanie nadwozia pojazdu,
  • „dobijanie” zawieszenia,
  • efekt nurkowania podczas hamowania
  • brak odporności na boczne podmuchy wiatru
  • charakterystyczne "przestawianie" pojazdu w czasie pokonywania np. torów kolejowych czy poprzecznych uskoków,
  • nierównomierne zużycie opon,
  • obecność oleju na amortyzatorze,
  • przyspieszone zużycie elementów układu kierowniczego,

Amortyzator nigdy nie jest w 100% sprawny. Jego wydajność mierzy się podczas testu przez liczenie czasu, w jakim koło przylega do podłoża. Nawet nowy amortyzator nie osiągnie wyniku 100%. Najczęściej wartość na poziomie 70% oznacza bardzo dobry stan. Nad wymianą amortyzatorów można się zastanawiać przy wyniku poniżej 40%.

Najpopularniejsze rodzaje amortyzatorów

W układzie zawieszenie współczesnych pojazdów stosowane są najczęściej dwa typy amortyzatorów:

  • Amortyzatory olejowe

Amortyzatory olejowe to starsza konstrukcja. Zapewnia większy komfort jazdy kosztem mniejszej siły tłumienia, przyczepności oraz czasu reakcji. Amortyzatory olejowe zbudowane są z rury, która ma formę cylindra napełnionego olejem. We wnętrzu cylindra umieszczony jest tłok, który ciasno przylega do ścianek. Jednocześnie dzieli on cały cylinder na dwie osobne komory. We wnętrzu amortyzatora znajdują się także zawory, które umożliwiają przepływ oleju pomiędzy komorami. Szybkość pracy tłoka jest uzależniona od gęstości oleju. Dzięki odpowiednio dobranym zaworom występuje zróżnicowana siła tłumienia podczas ściskania i rozciągania amortyzatora.

  • Amortyzatory gazowo-olejowe (gazowe)

Amortyzatory gazowe są dużo bardziej popularne i stają się standardem we współczesnych pojazdach. Również zbudowane są z rury, która jednak zawiera w sobie nie tylko olej, ale także gaz w formie sprężonego azotu. W tym układzie olej jest ściskany dopiero w momencie dużego wychylenia karoserii. Podczas pokonywania mniejszych nierówności pracuje sam gaz. Największym atutem amortyzatorów gazowo-olejowych jest szybsza i dokładniejsza trakcja. Są sztywniejsze, dają lepszą przyczepność pojazdu i są mniej podatne na  panujące warunki atmosferyczne. To wyraźnie zwiększa efektywność pracy nawet na małych nierównościach. Sama konstrukcja jest lżejsza od amortyzatorów olejowych oraz działa w sposób progresywny. Mankamentem jest brak możliwości regeneracji, nieco większa podatność na nagłe uszkodzenia oraz wyższa cena. Amortyzatory olejowo-gazowe można częściowo regulować i określać parametry ich pracy.

Kiedy zaplanować wymianę amortyzatorów?

Wstępne sprawdzenie amortyzatorów jest dosyć proste. Z tym zadaniem poradzi sobie każdy kierowca. Wystarczy nacisnąć mocno karoserię w okolicy zderzaka i zobaczyć, ile razy auto „wahnie się” aż do całkowitego uspokojenia. Jeśli 2-3 razy, to amortyzatory prawdopodobnie są w dobrym stanie. Jeśli więcej, amortyzatory wymagają bardziej szczegółowej kontroli wykonanej przez specjalistę. Warto też co jakiś czas obejrzeć okolice kół i sprawdzić, wycieki z amortyzatorów. Obecność oleju wskazuje na konieczność wymiany.

Amortyzatory zawsze wymienia się parami ze szczególnym uwzględnieniem tylnej osi. Kierowcy często o tym zapominają, przywiązując wagę jedynie do przodu. W efekcie może to doprowadzić do gięcia się osi. Kontrola amortyzatorów z tyłu pojazdu jest ważna również ze względu na fakt, że kierowca jadący samochodem nie jest w stanie ocenić sprawności tylnej osi. To może okazać się bardzo zdradliwe i niebezpieczne.

Domowe metody kontroli zawieszenia są doraźnym rozwiązaniem i nie wykażą ukrytych wad występujących w układzie. Niezbędna jest zatem wizyta w profesjonalnym serwisie, który kompleksowo sprawdzi stan pojazdu. Przegląd amortyzatorów warto wykonać przed dłuższą podróżą, gdy pojazd będzie w pełni załadowany i obciążony.

Jak zadbać o stan amortyzatorów w pojeździe?

Aby wydłużyć żywotność amortyzatorów i zapewnić ich prawidłowe działanie, powinieneś przestrzegać następujących zasad:

  • Sprawdzaj stan amortyzatorów regularnie dwa razy w roku.
  • Poproś o wydruk ze stacji kontroli pojazdów, który ułatwi pracę Twojemu mechanikowi.
  • W czasie jazdy staraj się omijać dziury w jezdni.
  • Nie najeżdżaj gwałtownie na krawężniki.
  • Dobór amortyzatorów zleć ekspertom.
  • Unikaj porad amatorów z portali i for internetowych.

Chcesz wykonać kompleksowy serwis amortyzatorów? Odwiedź jeden z serwisów sieci Euromaster. Nasi eksperci odpowiedzą na każde Twoje pytanie. Umów dogodny termin wizyty w wybranej lokalizacji. Zadbaj o stan amortyzatorów i zapewnij sobie komfort oraz bezpieczeństwo w czasie podróży.