Badanie techniczne pojazdu

Okresowy przegląd wszystkich podzespołów w samochodzie.

Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego z 2020 roku średni wiek pojazdów jeżdżących po naszych drogach wynosi 14,3 lat. Az 20% aut osobowych w Polsce ma ponad 20 lat. Większość kierowców jest zobowiązana do corocznej wizyty w Stacji Kontroli Pojazdów. W przypadku nowych pojazdów pierwsze badanie techniczne odbywa się 3 lata po dacie rejestracji auta. Kolejny przegląd jest wykonywany po następnych 2 latach. Trochę inaczej cała procedura wygląda w przypadku aut wyposażonych w instalację LPG, taksówek oraz samochodów nauki jazdy. Już od nowości przechodzą one coroczne badanie techniczne. Dodatkowy przegląd muszą przejść pojazdy, które:

  • uczestniczyły w poważnym wypadku,
  • zostały zakwalifikowane do takiego badania przez Policję (np. po wykryciu usterki podczas kontroli drogowej).

Jak przebiega badanie techniczne pojazdu?

Okresowe badanie techniczne auta można przeprowadzić zarówno w podstawowej (SKP), jak i okręgowej (OSKP) stacji kontroli pojazdów. Ich sieć jest rozmieszczona na terenie całego kraju.

SKP to podstawowa Stacja Kontroli Pojazdów, która wykonuje badania techniczne aut o masie do 3,5 t, badania przyczep do tych pojazdów oraz dodatkowe badania techniczne pojazdów do 3,5 tony. Do SKP udają się więc właściciele: aut osobowych, motocykli, przyczep oraz aut dostawczych.

OSKP to Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów, która wykonuje okresowe i dodatkowe badania techniczne pojazdów o większej masie niż 3,5 t. OSKP wykonuje również badania techniczne:

  • samochodów po kolizjach,
  • aut skierowanych przez organ kontroli ruchu drogowego lub starostę,
  • pojazdów typu SAM (czyli zbudowanych przy wykorzystaniu nadwozia, podwozia lub ramy konstrukcji własnej).

Ile kosztuje przegląd techniczny auta osobowego?

Badanie techniczne samochodu osobowego o masie całkowitej do 3,5 t napędzanego silnikiem benzynowym lub diesla można wykonać od kwoty 99 zł. Inaczej jest z samochodami, które są wyposażone w instalację gazową LPG – tu koszt rośnie do kwoty ponad 160 zł, co jest spowodowane koniecznością skontrolowania dodatkowych elementów (m.in. sprawdzana jest szczelność instalacji).

Dodatkowo w 2017 roku w życie weszły regulacje, które nakładają obowiązek zapłaty za przegląd jeszcze przed wjazdem samochodu na kanał.

Jaki jest zakres przeglądu technicznego pojazdu?

Przegląd techniczny samochodu skupia się w głównej mierze na sprawdzeniu auta pod kątem bezpieczeństwa, a także ochrony środowiska. Badanie składa się z trzech części:

  • identyfikacja auta,
  • sprawdzenie dodatkowego wyposażenia (dotyczy m.in. pojazdów z LPG i CNG, które wymagają dodatkowych regulacji),
  • ocena stanu poszczególnych podzespołów i układów.

Identyfikacja pojazdu polega na sprawdzeniu numeru VIN wybitego na nadwoziu z numerem w dowodzie rejestracyjnym. Diagnosta weryfikuje również zgodność tablic rejestracyjnych. Jeśli numer VIN i numer rejestracyjny nie wzbudzają wątpliwości, diagnosta przystępuje do kontroli wyposażenia samochodu, tj. sprawdza, czy auto posiada:

  • gaśnicę,
  • trójkąt ostrzegawczy,
  • komplet zagłówków (są one obowiązkowe, jeśli pojazd wyjechał z fabryki w nie wyposażony).

Kontroli nie podlega apteczka która, choć niezbędna w wielu sytuacjach, to nie stanowi obowiązkowego elementu wyposażenia.

Kolejnym krokiem jest kontrola szyb, a konkretnie sprawdzenie ich przepuszczalności i ogólnego stanu (pęknięcia). Zgodnie z prawem boczne szyby muszą przepuszczać 70% światła, a przednia – 75%. Podstawą do negatywnej oceny stanu technicznego pojazdu jest także mocno skorodowane nadwozie.

W kolejnym kroku diagnosta kontroluje:

  • wycieraczki,
  • stan spryskiwaczy,
  • reflektory,
  • oświetlenie – regulacja ustawień świateł pozycyjnych i drogowych, a także świateł stopu i cofania.

Następnie przechodzi do oględzin stanu ogumienia, zadaniem diagnosty jest sprawdzenie stopnia zużycia opon. Jeśli głębokość bieżnika w oponach jest mniejsza niż 1,6 mm, wówczas diagnosta zaleci wymianę ogumienia na nowe.

Po oględzinach zewnętrznych pojazdu diagnosta przechodzi do weryfikacji działania poszczególnych układów w pojeździe. Na tym etapie sprawdza:

  • układ kierowniczy — ewentualne luzy, stan drążków kierowniczych,
  • układ hamulcowy — badanie hamowania, sprawdzenie stanu hamulca awaryjnego,
  • układ wydechowy — głośność,
  • amortyzatory – minimalny dopuszczalny poziom skuteczności tłumienia musi wynosić 40%, a różnica skuteczności działania amortyzatorów na jednej osi nie może przekraczać 15%,
  • zawieszenie — potencjalne luzy elementów metalowo-gumowych,
  • silnik - ewentualne wycieki, pomiar emisji szkodliwych związków (węglowodory, dwutlenek węgla).

W przypadku aut z instalacją LPG właściciel powinien mieć ze sobą ważny dokument legalizacji butli. Legalizacja jest wydawana na 10 lat. Ponadto diagnosta kontroluje specjalnym czujnikiem szczelność całej instalacji.

Jaki może być wynik badania technicznego pojazdu?

Istnieją trzy wersje zakończenia okresowego przeglądu pojazdu.

W wyniku badania diagnosta może stwierdzić następujące problemy:

  • stwarzające zagrożenie - usterki stanowiące bezpośrednie i natychmiastowe zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska,
  • istotne – usterki techniczne mogące naruszać bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochrony środowiska,
  • drobne – usterki, które nie mają istotnego wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego ani nie zagrażają środowisku.

Przy wykryciu drobnych usterek diagnosta nie zatrzymuje dowodu rejestracyjnego i zobowiązuje właściciela samochodu do ich usunięcia. Natomiast gdy w grę wchodzą usterki zagrażające życiu oraz istotne dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, to obowiązkiem diagnosty jest zatrzymanie dowodu rejestracyjnego i niedopuszczenia pojazdu do ruchu. Do takich nieprawidłowości zaliczamy brak okładziny lub klocka hamulcowego, odkształcenia osi lub poważne zużycie opon. Pojazd zostanie ponownie dopuszczony do ruchu w momencie, gdy zostaną usunięte poważne usterki i przejdzie pozytywnie kolejny przegląd techniczny. Koszt ponownego badania wynosi 20 zł za każdą stwierdzoną wcześniej nieprawidłowość.

Jakie są statystyki badań technicznych pojazdów?

Jeszcze niedawno badanie techniczne w naszym kraju przechodziło pozytywnie 98% pojazdów. Dla porównania w Niemczech ten wskaźnik oscyluje w granicach 80%. Można z tego wyciągnąć dwojakie wnioski. W teorii wyniki wskazują, że Niemcy jeżdżą dużo gorszymi technicznie samochodami. Prawdopodobną wersją jest jednak ta, że polscy diagności są dużo bardziej tolerancyjni w ocenach od swoich odpowiedników zza zachodniej granicy.

Jakie zmiany wprowadzono w okresowych badaniach technicznych?

W związku z przytoczonymi wyżej statystykami ustawodawcy postanowili uszczelnić system okresowych przeglądów technicznych. Polskie stacje diagnostyczne są uważane za jedne z najlepiej wyposażonych. Niestety nie zawsze znajdowało to odzwierciedlenie w jakości i rzetelności badań technicznych.

Od listopada 2018 roku obowiązują nowe przepisy, które wprowadziły m.in.:

  • obowiązek zapłaty za badanie techniczne jeszcze przed jego rozpoczęciem,
  • konieczność wprowadzania wszystkich stwierdzonych usterek do bazy CEPIK,
  • obowiązek wpisywania do CEPIK aktualnego przebiegu pojazdu.

Planowane jest także zaostrzenie badania składu spalin. Dzięki nowej metodologii pomiar stanie się jeszcze dokładniejszy. W efekcie diagnosta będzie mógł wyłapać pojazdy, w których np. wycięto filtr cząstek stałych (DPF).

Co, jeśli zapomnisz o okresowym przeglądzie technicznym?

Jazda samochodem bez ważnego przeglądu technicznego grozi:

  • mandatem w wysokości od 20 do 500 zł
  • zatrzymaniem/unieruchomieniem pojazdu przez policję aż do momentu naprawy usterki i otrzymania pozytywnej opinii ze stacji kontroli pojazdów,
  • utratą możliwości uzyskania odszkodowania w razie wypadku - ubezpieczyciel może wskazywać na bezpośredni lub pośredni wpływ braku badania technicznego na wypadek.

Od 1 października 2018 roku nie trzeba wozić ze sobą dowodu rejestracyjnego. Jednak w momencie rutynowej kontroli, policja sprawdza w systemie elektronicznym czy dany pojazd ma ważny przegląd techniczny. Jeśli nie, konieczne jest odholowanie auta lawetą.

Chcesz przeprowadzić obowiązkowe badanie techniczne pojazdu? Umów się na wizytę w serwisie sieci Euromaster. Wybierz dogodny termin i najlepszą dla Ciebie lokalizację. Zadbaj o prawidłowy stan techniczny pojazdu. Zapewnij sobie komfort i bezpieczeństwo podczas każdej podróży.