Wymiana oleju silnikowego

Profesjonalny serwis olejowy

Regularna wymiana oleju wydłuża żywotność jednostki napędowej i poprawia charakterystykę jej pracy. Odpowiednio dobrany olej silnikowy tworzy na ruchomych częściach tzw. film smarujący, który pochłania ciepło generowane podczas pracy tłoków oraz rozprasza osady pojawiające się w silniku. Bardzo ważną kwestią jest regularna wymiana oleju w aucie. Serwis olejowy należy wykonywać nie rzadziej niż raz w roku. W tej kwestii najlepiej kierować się zaleceniami producenta.

Serwis olejowy – o czym należy pamiętać?

W Euromaster stosujemy zasadę łączenia wymiany oleju z wymianą filtra. Pozostawienie starego filtra grozi poważnym uszkodzeniem jednostki napędowej. Olej silnikowy zawsze dobieramy zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu. Po każdej wymianie w komorze silnika umieszczamy etykietę z datą serwisu oraz specyfikacją zastosowanego produktu. Zapewniamy nie tylko wymianę oleju i filtra, ale także utylizację starych elementów zgodnie z obowiązującymi przepisami.. 

Proponujemy pełną gamę olejów mineralnych, syntetycznych i półsyntetycznych wiodących producentów jak Shell, Total, Elf, a także filtry Filtron i Bosch.

Regularna wymiana oleju w aucie – dlaczego jest tak ważna?

Dzięki regularnej wymianie olej silnikowy może w 100% spełniać swoje zadanie. Każdy producent auta ustala indywidualne interwały serwisu olejowego. Nowoczesne pojazdy wymagają wymiany co około 30 tys. km. W przypadku starszych aut serwis jest zalecany co 15 tys. km. Szczegółowe informacje dotyczące okresów wymiany oleju można znaleźć w instrukcji obsługi pojazdu.

Producenci wydłużają okresy pomiędzy kolejnymi wymianami oleju, aby spełnić oczekiwania użytkowników. Właściciele samochodów chcą jak najdłużej użytkować pojazd, bez konieczności odwiedzania serwisu i ponoszenia dodatkowych kosztów. Auta flotowe pokonują rocznie nawet 100 tys. km. Gdyby serwis olejowy był wymagany co 10 tys. km, to właściciel musiałby odwiedzać warsztat praktycznie co miesiąc. Dlatego producenci samochodów oraz olejów silnikowych zadbali o dostosowanie produktów do dłuższych interwałów.

Warto pamiętać, że określone terminy wymiany oleju dotyczą pojazdów sprawnych i eksploatowanych zgodnie z przeznaczeniem. W przypadku użytkowania auta w trudnych warunkach czy też stawiania na ekstremalną jazdę wymiana oleju może być konieczna częściej, niż wskazuje na to producent.

Jak często wymieniać olej w samochodzie?

Przed ustaleniem częstotliwości wymiany oleju w samochodzie należy zwrócić uwagę na sposób eksploatacji auta. Szczególnie obciążające jest dla silnika pokonywanie krótkich odcinków na trasie dom-praca-dom. W trakcie takiej jazdy olej nie osiąga właściwej temperatury roboczej. Przez to nie odparowuje z niego woda przedostająca się z otoczenia. W konsekwencji olej szybko traci optymalne właściwości smarne. Dlatego częściej należy wymieniać olej w pojazdach użytkowanych na krótkich dystansach. Na jakość oleju mają wpływ trudne warunki jazdy i wysoki stopień zapylenia. W takich przypadkach wymianę należy przeprowadzać nawet raz w roku lub co 10 tys. km.

Częstotliwość serwisu olejowego zależy także od rozwiązań  odpowiedzialnych za redukcję emisji spalin. Auta z silnikiem diesla są wyposażone w filtr cząstek stałych (DPF). Sadza powstająca w wyniku powstania spalin gromadzi się w filtrze. Dzięki temu nie jest wypalana w trakcie jazdy. Problem ten dotyczy głównie aut eksploatowanych w mieście. Jeśli komputer silnika zasygnalizuje, że konieczne jest przeprowadzenie czyszczenia, do komór spalania zostanie podana dodatkowa dawka paliwa. Jej zadaniem jest podniesienie temperatury spalin. Niestety część paliwa spłynie po ściankach cylindrów i tym samym przedostanie się do oleju. To powoduje jego rozcieńczenie, zwiększenie ilości oraz pogorszenie parametrów smarnych. Tak powstała mieszanina nie spełnia wymagań technicznych. Aby uniknąć tego problemu, w autach z silnikiem diesla warto stosować oleje niskopopiołowe.

Jaki olej silnikowy wybrać do samochodu?

Oleje silnikowe to produkty o zróżnicowanej specyfikacji. W ramach podstawowego podziału wyróżniamy:

  • Oleje mineralne

Głównym procesem w ich produkcji jest destylacja ropy naftowej bez towarzyszących syntez chemicznych. Produkt końcowy cechuje się ograniczonymi parametrami ochrony w niskich temperaturach. Nie zawiera żadnych dodatków, co wyraźnie skraca jego żywotność. To przekłada się na niską cenę. Oleje mineralne sprawdzają się w mało wysilonych silnikach.

  • Oleje syntetyczne

W procesie produkcji olejów syntetycznych zachodzi synteza chemiczna. W jej efekcie powstaje tzw. baza olejowa, którą urozmaica się różnymi dodatkami. Ich zadaniem jest poprawa parametrów użytkowych oleju. Ma to zmniejszyć tarcie i zredukować zużycie paliwa. Oleje syntetyczne sprawdzają się w zróżnicowanych warunkach. Przede wszystkim są zalecane do nowoczesnych silników. Zapewniają maksymalny poziom ochrony przed awariami. Oleje syntetyczne mają dłuższą żywotność od produktów mineralnych. W efekcie nie wymagają tak częstej wymiany.

  • Oleje półsyntetyczne

Oleje półsyntetyczne są pewnym kompromisem pomiędzy wyżej wymienionymi produktami. Powstają na bazie syntetycznej, co zapewnia im lepsze parametry ochronne. Najlepiej sprawdzają się w silnikach z wtryskiem wielopunktowym.

Ważnym parametrem określającym olej jest indeks lepkości. Warunkuje on zachowanie produktu w skrajnych warunkach termicznych. Klasa lepkości jest określana według normy SAE i zapisywana w postaci dwóch liczb. Pierwsza, opatrzona literą W, oznacza klasę lepkości zimowej i przyjmuje następujące wartości:

  • 0W do -35 stopni,
  • 5W do -30 stopni,
  • 10W do -25 stopni,
  • 15W do -20 stopni,
  • 20W do -15 stopni,
  • 25W do -10 stopni.

Druga wartość oznacza klasę lepkości letniej:

  • 10 do 100 stopni,
  • 20 do 110 stopni,
  • 30 do 120 stopni,
  • 40 do 130 stopni,
  • 50 do 140 stopni,
  • 60 do 150 stopni.

Im mniejsza lepkość oleju, tym niższe opory. Wzrost tego parametru zwiększa poziom ochrony silnika. Olej o niższej lekkości będzie lepszym wyborem dla auta z ciasno spasowanym silnikiem. Wyższą klasę lepkości warto wybrać do starszej i bardziej wysilonej jednostki napędowej.

Jak wymienić olej w aucie?

Wymiana oleju silnikowego nie jest trudną czynnością. Dlatego część kierowców dysponujących podstawową wiedzą na temat budowy auta, decyduje się na wykonanie tej operacji samodzielne. Z drugiej strony cała procedura wymaga utylizacji spuszczonego oleju. Z tego względu zdecydowana większość użytkowników aut wybiera zaufanych mechaników, którzy przeprowadzą serwis olejowy w optymalnych warunkach i zgodnie ze sztuką. Jeśli szukasz profesjonalnego serwisu możesz sprawdzić punkty Euromaster i wybrać ten, z dogodnym dla Ciebie dojazdem. Udostępniamy także opcję wykonania kosztorysu usługi. Dzięki temu poznasz cenę wymiany oleju w aucie jeszcze przed umówieniem wizyty.

Co ma wpływ na ostateczny koszt serwisu olejowego? Głównym czynnikiem jest rodzaj zastosowanego preparatu. Najdroższy jest olej syntetyczny. Jednocześnie jest on uznawany za najlepszej jakości. W wielu punktach właściciele aut mogą sami dostarczyć olej do warsztatu bądź też skorzystać z tego oferowanego przez mechanika. Serwisy często kupują olej w beczkach, dzięki czemu jego cena jest niższa od produktów sprzedawanych w małych butelkach.

Koszt usługi zależy także od wymienianych filtrów. Ich ceny wahają się w zależności od posiadanego auta. Ostatnim elementem jest koszt robocizny. Jest on uzależniony od lokalizacji warsztatu. Zazwyczaj znacznie droższe są też usługi wykonywane w ASO.

Chcesz wymienić olej oraz niezbędne filtry? Już dziś umów się na wizytę w wybranym punkcie Euromaster. Skorzystaj z atrakcyjnej oferty na serwis olejowy i zapewnij optymalne warunki pracy silnika w swoim aucie.