
Wymiana rozrządu
Kontrola i wymiana kompletnego rozrządu
Wymiana paska rozrządu to jedna z ważniejszych czynności, jakie należy wykonać w pojeździe. Napęd rozrządu jest realizowany za pomocą paska, łańcucha bądź też kół zębatych. Pierwsze rozwiązanie jest najtańsze w produkcji, dlatego też cieszy się ogromną popularnością wśród producentów samochodów. Niestety niedopilnowanie terminu jego wymiany może doprowadzić do poważnych uszkodzeń w silniku. To z kolei generuje wysokie koszty naprawy, ponieważ często wymaga wymiany całej jednostki napędowej. W większości starszych pojazdów taka naprawa jest po prostu nieopłacalna.
Rozrząd – dlaczego jest tak ważny?
Zadaniem układu rozrządu jest przeniesienie siły napędowej z wału korbowego na wałek lub wałki rozrządu. Wałek obraca się z określoną szybkością. Ustala ona częstotliwość otwierania i zamykania zaworów ssących i wydechowych w komorach spalania. W wielu pojazdach rozrząd napędza również pompę wody, tym samym wprawiając w ruch zawartość układu chłodzenia. Wystąpienie nieprawidłowości w pracy tych układów może szybko zakończyć się uszkodzeniem silnika.
Każdy pasek rozrządu ma zęby, które gwarantują jego stabilną pracę. Całość układu wspomagają rolki prowadzące oraz napinacze. Zapewniają one utrzymanie paska w odpowiednim naprężeniu, a to z kolei zapobiega jego przeskoczeniu na kolejne zęby.
Pasek rozrządu – dlaczego trzeba go wymieniać?
Pasek rozrządu jest wykonany z gumy. To sprawia, że jest narażony na niekorzystne działanie warunków atmosferycznych. W zależności od panujących temperatur rozciąga się w mniejszym lub większym stopniu.
Większość obecnie produkowanych samochodów jest wyposażona w silniki kolizyjne, które wymagają idealnej synchronizacji posuwistych ruchów tłoków w cylindrach z otwieraniem i zamykaniem zaworów. W wyniku przeskoczenia lub zerwania paska może dojść do zderzenia tłoków z zaworami. W najlepszym wypadku uszkodzone zostają tylko wspomniane elementy. Niestety, w najczęściej awarii ulegają kolejne podzespoły jak wałek rozrządu, panewki, wał korbowy, a nawet głowica. W takiej sytuacji koszt napraw może osiągnąć nawet kilkanaście tysięcy złotych.
Niestety, nie da się jednoznacznie określić wytrzymałości paska rozrządu w każdym samochodzie. Jego trwałość jest uzależniona od silnika i producenta. Chcąc uniknąć problemów, lepiej wymieniać go częściej niż doprowadzić do zerwania i narazić się na duże koszty.
Czy można ocenić stan zużycia paska rozrządu?
W przeciwieństwie do łańcucha pasek rozrządu nie daje żadnych oznak zużycia. Stan zębów paska oraz materiału, z jakiego został wykonany, może ocenić fachowiec dopiero po zdjęciu osłon. Warto także zwrócić uwagę na funkcjonowanie pompy wody. Jej głośna praca lub zauważalne wycieki to wystarczające powody do wymiany tego elementu. Trzeba pamiętać, że zatarta pompa zatrzymuje się i powoduje zerwania paska.
Wielu kierowców odwleka termin serwisu rozrządu z uwagi na wysokie koszty. Cena wymiany paska rozrządu, rolek napinających, prowadnicy i pompy wody różni się w przypadku każdego modelu auta. Chcesz sprawdzić koszty dla swojego samochodu? Skorzystaj z opcji wyceny usługi jeszcze przed umówieniem terminu wymiany. Dzięki temu poznasz dokładne koszty i będziesz mógł zaplanować konieczną wymianę w swoim budżecie.
Kiedy wymienić pasek rozrządu?
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Datę wymiany paska rozrządu określa producent auta i umieszcza ją w instrukcji obsługi pojazdu. Serwisy mechaniczne pracujące na programach połączonych z Auto Datą również są w stanie podać dokładną informację dotyczącą terminu serwisu rozrządu.
Z naszego doświadczenia wynika, że pasek rozrządu najlepiej wymieniać co 5 lat lub po przejechaniu ok. 100 tys. km.
Pierwszymi oznakami problemów z paskiem rozrządu jest:
- charakterystyczne stukanie pod maską,
- zapalenie się żółtej kontrolki silnika (check engine).
Jeśli silnik zatrzyma się samoistnie podczas pracy, istnieje uzasadnione podejrzenie, że pasek uległ zerwaniu lub „przeskoczył”. W takiej sytuacji w żadnym wypadku nie należy próbować go ponownie uruchamiać. To może tylko powiększyć skalę zniszczeń. Najlepiej zadzwonić wtedy po Assistance lub samodzielnie odholować auto do warsztatu.
Do wymiany pasek rozrządu kwalifikują także ewentualne wycieki oleju bądź płynu chłodzącego. Obie te ciecze wpływają negatywnie na jego stan. Zmieniają strukturę i osłabiają właściwości materiału, co zwiększa ryzyko zerwania.
W przypadku zakupu auta używanego i braku udokumentowanej ostatniego serwisu rozrządu najlepiej profilaktycznie dokonać jego wymiany. Jest to istotne, ponieważ określenie stopnia zużycia paska rozrządu na podstawie jego wyglądu jest praktycznie niemożliwe. Jest on w zasadzie taki sam tuż po montażu jak pod koniec okresu eksploatacji. Jedynie w sytuacji, gdy wskutek błędnego montażu lub przekroczonego przebiegu pasek „zgubi” kilka zębów, możliwa jest wzrokowa ocena jego stanu.
W niektórych modelach aut zamiast paska rozrządu montowany jest łańcuch. Nie jest to często spotykane rozwiązanie ze względu na koszty produkcji oraz zmniejszenie częstotliwości wizyt w serwisach.
Postaw na regularną wymianę rozrządu
Tylko regularna wymiana rozrządu i kontrola jego stanu technicznego gwarantuje bezproblemową pracę silnika przed długie lata. Chcąc zwiększyć żywotność paska, należy dbać o bieżące usuwanie wycieków płynów eksploatacyjnych jak olej silnikowy, gdyż wpływają one negatywnie na jego stan.
Na wcześniejszą wymianę powinni zdecydować się kierowcy, którzy:
- często pokonują krótkie trasy.
- poruszają się autem z wysilonym silnikiem,
- często korzystają z pełnej mocy jednostki napędowej,
- użytkują samochód sporadycznie, ale zbliża się termin wymiany rozrządu wskazany przez producenta,
- kupili używany samochód bez udokumentowanej ostatniej wymiany rozrządu,
- zauważyli uszkodzenia mechaniczne paska,
- zauważyli zabrudzenie paska olejem.
Kolejnej wymiany należy dokonać po 5 latach od ostatniego serwisu bez względu na liczbę przejechanych kilometrów.
Chcesz sprawdzić stan paska rozrządu w swoim aucie? Planujesz wymianę kompletnego rozrządu? Umów się na wizytę w wybranym serwisie Euromaster. Skorzystaj z atrakcyjnej oferty i odbierz bezpłatny kosztorys jeszcze przed ustaleniem terminu wymiany.