Naprawa i wymiana tłumików

Profesjonalny serwis tłumików wszystkich typów pojazdów

Układ wydechowy w pojeździe należy do podzespołów, które bardzo szybko ulegają degradacji. Wynika to przede wszystkim z jego położenia, pełnionej funkcji oraz niekorzystnych warunków pracy. Układ wydechowy jest narażony na działanie korozji, wysokich temperatur, wilgoci, soli, smoły oraz wszystkich substancji zalegających na drogach. Ponadto musi znosić bardzo duże drgania, a czasem nawet bezpośrednie uderzenia. To w prosty sposób przekłada się na jego żywotność.

Kiedy tłumik może ulec uszkodzeniu?

Tłumik podczas pracy jest poddawany działaniu wysokiej temperatury. Dlatego często spotykaną usterką tego elementu jest przepalenie powłok. Niekiedy zdarza się także urwanie lub mechaniczne uszkodzenie wcześniej nadpalonej rury. Dochodzi do niego przeważnie przy kontakcie z podłożem. W takiej sytuacji w powłokach tłumika pojawia się dziura, która bardzo szybko zwiększa swoje rozmiary. Aby nie doszło do nadpalenia podłogi, producenci stosują specjalne osłony termiczne. Mają one formę materiału odpornego na działanie wysokich temperatur. Zadaniem osłony jest wychłodzenie tłumika oraz izolacja podłogi od gorącego kawałka metalu.

Wielu kierowców niepokoi woda wylewająca się z tłumika. W tym przypadku wiele zależy od jej ilości. Gorące spaliny powodują skraplanie powietrza. Z tego względu na końcu tłumika pojawia się woda. Sytuacja może nasilać się, jeśli w aucie jest zamontowana instalacja gazowa. Jeśli w tłumiku pojawi się dziura, to ilość wody może drastycznie wzrosnąć. Dlatego widząc dużą plamę pod autem, nie należy od razu wpadać w panikę. Nie musi ona oznaczać wycieku płynów eksploatacyjnych. Często zdarza się, że plama jest spowodowana wodą wydostającą się z tłumika. Objaw ten może być bardzo intensywny, kiedy auto jest odpalane po dłuższym postoju.

Jakie są objawy uszkodzonego tłumika?

Podstawowy sygnał wskazujący na uszkodzenie tłumika to charakterystyczny dźwięk podczas jazdy samochodem. Jeżeli auto pracuje wyraźnie głośniej, to prawdopodobną przyczyną jest uszkodzenie tłumika. Kolejnym symptomem jest wyraźny spadek mocy silnika. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być kilka. Najczęściej jest nią zapchany katalizator, filtr cząstek stałych lub uszkodzona sonda lambda. Dwa ostatnie elementy powodują także wzrost spalania.

Żywotność układu wydechowego jest szacowana na 5-10 lat. Dużo zależy jednak od warunków, w jakich auto jest eksploatowane. W przypadku uszkodzenia niektórych elementów wystarczy spawanie. Czasem jednak łatwiej i taniej jest po prostu kupić nową część i zlecić jej wymianę.

Jak przebiega wymiana tłumika końcowego?

W serwisach Euromaster oferujemy usługę naprawy i wymiany tłumików. Punkty działające w ramach naszej sieci są wyposażone w odpowiedni sprzęt oraz wykwalifikowaną kadrę pracowników. Dzięki profesjonalnym narzędziom jesteśmy w stanie wymienić tłumik szybko i sprawnie.

Podczas wymiany tłumika stosujemy się do kilku ważnych zasad:

  • przed odkręceniem śrub obejmy aplikujemy na nią odrdzewiacz lub preparat WD-40,
  • śruby odkręcamy w sposób mocny i zdecydowany, a po zamontowaniu nowego tłumika wymieniamy je na nowe,
  • miejsce łączenia nowej i starej rury dokładnie oczyszczamy z rdzy,
  • miejsce łączenia nowej i starej rury smarujemy pastą montażową przeznaczoną do wydechów,
  • obejmy zakładamy i skręcamy w taki sposób, aby śruby były skierowane do boku.

Naprawa czy wymiana tłumika?

Nie w każdym przypadku wymiana tłumika na nowy jest koniecznością. Zależy to przede wszystkim od zakresu i skali uszkodzeń. Jeśli w tłumiku występuje tylko kilka małych dziurek, to nie będzie problemu z ich skutecznym załataniem. Jeżeli rury wydechowe są mocno przerdzewiałe i wręcz rozsypują się, to jedynym rozwiązaniem jest wymiana tych elementów na nowe. Analogicznie wygląda sytuacja w przypadku tzw. szyszki, czyli łącznika elastycznego. Elastyczna rurka jest wykonana z materiału przypominającego siatkę. To zapobiega wibracjom powodującym nieprzyjemne buczenie. Szyszka dodatkowo niweluje drgania powstające w obrębie układu. Niestety budowa tego elementu sprawia, że jakiekolwiek uszkodzenia kwalifikują łącznik do wymiany.

W Euromaster dobieramy części dopasowane do konkretnego modelu pojazdu. Duża dostępność elementów zamiennych pozwala nam szybko sprowadzić wymaganą część i sprawnie przeprowadzić jej wymianę.

Chcesz zweryfikować stan układu wydechowego w aucie? Planujesz wymianę tłumika? Skontaktuj się z wybranym serwisem sieci Euromaster. Umów się na wizytę w dogodnym terminie. Otrzymasz szczegółowy kosztorys naprawy. Zadbaj o sprawny stan techniczny pojazdu oraz komfort podróżowania.